Pokud se nacházíte v obtížné životní situaci a situace je naléhavá, zavolejte nám, vyslechneme vás a pokud budete chtít, můžeme hledat řešení společně.
Kdy se na linku důvěry dovolám?
Služba je poskytována každý všední den od 18:00 do 6:00. Víkendy a svátky nepřetržitě.
V jeden okamžik může probíhat jeden hovor.
Musím sdělit své jméno?
Všechny kontakty jsou anonymní, volající nemusí (pokud nebude sám chtít) sdělit své jméno, místo
pobytu či jiné údaje. Hovory nenahráváme, nezobrazuje se telefonní číslo volajícího. Pracovníci linky
nevolají zpět na zmeškaná volání. Pracovník linky důvěry je seznámen a vázán Etickým kodexem
pracovníků linek důvěry.
Kolik mě bude hovor na linku stát?
Poradenství je poskytováno bezplatně, hradíte pouze poplatek za hovor svému operátorovi dle jeho
tarifu.
Služba Telefonická krizová pomoc Olomoucká linka důvěry (TKP OLD) je určena pro česky a slovensky mluvící osoby v krizi.
Službu poskytujeme zejména:
– osobám v krizi/náročné situaci bez omezení věku (dítě, dospívající i dospělý), nezávisle na místě pobytu, pohlaví nebo řešené problematice,
– osobám v náročné situaci, kterou prožívají jako zátěžovou, nepříznivou, nebo ohrožující se sníženou schopností ji vlastními silami nebo z vlastních zdrojů zvládnout sami. Náročné životní situace mohou být např. osamělost, domácí násilí, rozvodová situace, rozchod, dluhy, nemoc, změna či ztráta zaměstnání, stěhování, neshody s lidmi, sebepoškozování, závislosti, šikana, neúspěchy ve škole, v zaměstnání, špatné vztahy na pracovišti, ve škole, v bydlišti, problémy s rodiči, s dětmi.
Službu neposkytujeme osobám, které nemluví česky či slovensky a které se nenacházejí v krizové situaci, zneužívajícím sociální službu distanční krizové pomoci např. k sexuálnímu uspokojení, osobám slovně agresivním a vulgárním, také pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek, s kterými nelze pracovat metodou krizové intervence, s výjimkou osob s výrazně sebevražednými tendencemi či již započatým pokusem o sebevraždu nebo s výjimkou osob ohrožujících své okolí.
Cílem Olomoucké linky důvěry je poskytnout klientům vedení a podporu v bezpečném prostředí anonymity při řešení krizové či obtížné životní situace, které vedou k pocitu úlevy a ke zvýšení schopnosti klienta zvládnout tuto nepříznivou situaci.
Dílčí cíle:
poskytování informací klientovi o navazujících službách
Posláním služby je poskytnutí distanční pomoci osobám, které se nacházejí v krizové či obtížné životní situaci. Práce s člověkem v krizi spočívá v jednorázovém nebo opakovaném kontaktu prostřednictvím telefonické a chatové komunikace.
Stížnost – písemně nebo ústně vyjádřená nespokojenost, kterou klient upozorňuje na úroveň, kvalitu nebo nedostatky služby. Stížností je také sdělení, které stěžovatel nazve stížností, případně sdělení, z jehož obsahu vyplývá, že se jedná o stížnost na kvalitu a způsob poskytování služby. Stížností je nutné se zabývat.
Podmínky pro podávání stížností
Jakákoli osoba je oprávněna podat stížnost, zejména:
Předmětem stížnosti může být kvalita nebo způsob poskytování služby, chování či pracovní postup pracovníků organizace, dobrovolníků, praktikantů, stážistů či dalších uživatelů.
Stížnost je možné podat několika níže uvedenými způsoby, přičemž platí, že je možné ji podat anonymně. Všechny stížnosti mají stejnou důležitost:
Pravidla pro převzetí a vyřizování stížností
Všichni zaměstnanci se při vyřizování stížností řídí níže uvedenými pravidly, která zaručují stejná práva i způsob přijímání a vyřizování stížností pro všechny osoby.
Osoby, které se mohou účastnit procesu podání a vyřizování stížnosti
Lhůta pro vyřízení stížnosti
Postup při přijetí a vyřízení stížnosti
Osobní
Stěžovatel si může osobně stěžovat u kteréhokoliv pracovníka z.s. iPoradna kromě uklízečky. Ten ho informuje o následném postupu pro vyřizování jeho stížnosti. Pracovník zapíše stížnost do tabulky Evidence stížností služeb a předá pověřené osobě k vyřízení.
Pro evidenci stížností je předepsaná tabulka v excelu (Evidence stížností služeb TKP OLD) a je uložená na serveru organizace ve složce Standardy služeb, SQ7 Stížnosti na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby.
Telefonické podání
Je-li stížnost podána telefonicky, probíhá její přijetí stejně jako v osobním podání.
Písemné podání
Do schránky důvěry – schránku důvěry kontroluje každý týden administrativní pracovnice s dalším pracovníkem. Pokud zjistí, že do schránky bylo něco vhozeno, kontaktuje okamžitě vedoucího služby nebo ředitelku. Společně schránku odemknou. Obě společně zjistí, komu je stížnost adresována, na koho nebo na co je podávána. Stížnost poté společně předají pověřené osobě k evidenci do tabulky Evidence stížností služeb. Pokud není na pracovišti přítomná, uschová ji vedoucí služby nebo ředitelka do své uzamykatelné skříňky a předá ji pověřené osobě v nejbližší možné době. Pokud v práci není přítomná administrativní pracovnice, vedoucí služby zodpovídá za kontrolu schránky důvěry a předání stížnosti pověřené osobě.
E-mailem, poštou či osobně předaný dopis – pracovník, který stížnost převezme, je zodpovědný za její evidenci a předání pověřené osobě.
Pověřenou osobou je vedoucí služeb. V případě podání stížnosti na osobu vedoucího je pověřenou osobou ředitelka organizace. Stížnost na ředitelku vyřizuje Valná hromada spolku z.s. iPoradna.
Pověřená osoba zapíše do tabulky Evidence stížností datum a způsob řešení stížnosti.
V této fázi pověřený pracovník prošetří všechny relevantní skutečnosti, které mají souvislost se stížností.
Pokud osoba, která stížnost podává, projeví zájem o osobní setkání s pověřeným pracovníkem k vyřízení stížnosti, pracovník toto setkání umožní.
Pověřený pracovník v případě, že je to pro vyřízení stížnosti potřebné, dohodne se zúčastněnými stranami osobní jednání za účelem vyjasnění či vysvětlení situace. Jednáním budou vedena odděleně pro zachování anonymity pracovníka.
Osoba, která stížnosti prověřuje, rozhodne o tom, zda je stížnost oprávněná, neoprávněná či částečně oprávněná a pokud ano, přijme opatření k nápravě
Každé rozhodnutí o stížnosti je vydáno písemně prostřednictvím tabulky Evidence stížností.
Je-li známa korespondenční adresa stěžovatele, pověřený pracovník na tuto adresu rozhodnutí o stížnosti odešle doporučeným dopisem a podací lístek uschová.
Je-li známa emailová adresa osoby, která stížnost podala, pověřený pracovník na tuto adresu výsledek prošetření stížnosti odešle a současně tento email uloží nebo vytiskne a uschová.
Pracovník může rozhodnutí o stížnosti předat stěžovateli osobně oproti podpisu na kopii vyřízení stížnosti a tuto kopii uschová.
Výsledek prošetření stížnosti může být stěžovateli sdělen ústně osobně nebo po telefonu.
Je-li stížnost podána anonymně, anonymizované rozhodnutí o této stížnosti je vyvěšeno na nástěnce v blízkosti schránky důvěry po dobu 15 dnů.
Rozhodnutí o stížnosti: způsob vyřízení stížnosti (průběh, způsob, kterým byla událost prošetřena, stanovisko, přijatá opatření) pověřený pracovník zaznamená do Evidence stížností.
Nespokojenost s rozhodnutím o stížnosti
Pokud je osoba podávající stížnost, nebo na kterou byla stížnost podána, nespokojená se způsobem nebo výsledkem prověření stížnosti, může se obrátit do 15 dnů od obdržení rozhodnutí o vyřízení stížnosti k nadřízené osobě pracovníka pověřeného vyřízením stížnosti (vedoucí služby, ředitelka, předseda Výboru spolku z.s. iPoradny), který je zodpovědný na vyřízení tohoto odvolání, a to osobně, telefonicky, e-mailem nebo písemně. Může se obrátit také na instituce zabývající se ochranou lidských práv s podnětem na prověření postupu při vyřizování stížnosti.
Příklady institucí:
Seznámení s těmito pravidly
Stávající zaměstnanci jsou o změnách v tomto dokumentu informováni vedoucím pracovníkem v co nejkratší době.
Tento dokument je vyvěšen:
Klient služby TKP OLD je poučen o pravidlech pro stížnosti, pokud projevuje nespokojenost se službou TKP OLD nebo způsobem jejího poskytování.