Nespokojenost s vyučujícím

P.H.

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat na radu. V září jsem začala studovat vysokou školu pedagogickou. Jednoho bakaláře už mám, takže jsem sem šla čistě z toho důvodu, abych se rozvinula ve svém hlavním oboru, ve hře na hudební nástroj. Individuální hodiny hry na nástroj jsou pro mě tedy nejdůležitější. Bohužel jsem zjistila, že přístup celé školy a hlavně profesora hry na nástroj mi nevyhovuje. (Předměty jsou hlavně teoretické, profesor nástroje má asi tři práce, takže je v hodinách nesoustředěný, nemá kapacitu mě nějak individuálně vést, hodiny často vůbec nejsou, některé důležité předměty vyučuje jen naoko atd.). Proto bych chtěla školu v blízké době ukončit. Nevím ale, jak to vyučujícímu hry na nástroj říct. On je totiž ten hlavní důvod, proč končím. Nechci se ho dotknout, je to hodný člověk a snaží se, ale nedokáže si nastavit množství práce tak, aby se nám mohl opravdu věnovat. Navíc si uvědomuju, že i kdyby šel do sebe a hodiny se opravdu všechny konaly, asi nebudou tak kvalitní, aby mi to stálo za to zůstat. Chtěla bych k němu být upřímná a myslím, že by bylo dobré, kdybych mu dokázala nějak citlivě dát zpětnou vazbu. Ale i kdyby chtěl věci „napravit“ a sliboval, že hodiny budou probíhat poctivě, asi stejně nezůstanu. Nemáte nějakou radu, jak mu to podat?
Děkuju a přeju hezký den!

Bc. Ullmannová Dominika, studentka psychologie
Mgr. Markéta Doleželová, garant psychologického poradenství

Dobrý den,

děkuji, že jste se se svým dotazem obrátila právě na naši poradnu. Ráda bych ze začátku ocenila, že se vzniklou situaci snažíte řešit citlivě a hledáte způsoby, jak svou zpětnou vazbu učiteli podat. Ne každý by ve Vaší situaci postupoval takto uvědoměle.

Píšete, že jste začala studovat druhou vysokou školu, abyste získala příležitost rozvinout se ve hře na hudební nástroj. Druhá vysoká škola však nenaplnila vaše očekávání a to vzhledem k přístupu školy a především konkrétního profesora. Vzhledem k nenaplněným očekáváním zvažujete, že své studium ukončíte a zajímá Vás, jak svému vyučujícímu citlivě sdělit svůj záměr a dát mu zpětnou vazbu.

Jsem moc ráda, že se na svého vyučujícího díváte z širšího pohledu a vnímáte jen nejen jako pedagoga, ale také jako hodného člověka. Věřím, že musí být náročné v rámci studia nedostat vedení, jaké jste si představovala. Zároveň se nacházíte ve složité situaci rozhodnutí, zda ve studiu pokračovat či jakým způsobem jej ukončit. Z Vaší zprávy cítím, že jste nad rozhodnutím hodně uvažovala a teď hledáte cestu, jak situaci s profesorem komunikovat, aniž byste se ho nějakým způsobem dotkla.

Ukončení či přerušení studia nebývá na vysokých školách ničím neobvyklým. Domnívám se tedy, že pro Vašeho vyučujícího tato zpráva nemusí být nijak šokující či zraňující. Někteří studenti ukončují studium pouze na studijním oddělení. Pokud vnímáte jako důležité komunikovat situaci konkrétně s vyučujícím, je hezké, že berete ohled na jeho osobu a chcete situaci komunikovat citlivě a zároveň nabídnout i zpětnou vazbu.

Aby pro Vás byla komunikace příjemnější, můžete vyučujícího například poprosit o individuální konzultaci. Své důvody můžete vylíčit všeobecně (Např. říct, že studium nesplňuje Vaše očekávání a rozhodla jste se v něm dále nepokračovat) či konkrétně zmínit několik stěžejních důvodů. Pomoci Vám může například předem připravená řeč, kterou si nacvičíte s kamarádkou.

Dát někomu citlivě zpětnou vazbu na jeho práci je náročný a pro mnoho lidí také nepříjemný úkol. Oceňuji tedy, že hledáte způsob, jak se tomuto úkolu postavit. Pomocníkem může být dotaz, zda daný vyučující o Váš názor a zpětnou vazbu stojí. Můžete se jej například zeptat, jestli by ho zajímaly Vaše nápady na zlepšení výuky a současně třeba navrhnout, že mu je řeknete či sdělíte osobně nebo skrze email (pro každého z nás může být příjemnější jiná forma zpětné vazby). Z jeho reakce pak snáze poznáte, jak s ním ohledně této problematiky komunikovat.

Ohledně dávání zpětné vazby Vám mohu doporučit několik praktických tipů: zkuste si dopředu v bodech sepsat, o jakých konkrétních věcech byste ráda mluvila (které věci byste ráda změnila). Vhodné může být také podávat konstruktivní návrh řešení situací, se kterými nejste spokojena (jak by šlo změny docílit). Pro posluchače zpětné vazby bývá příjemnější, když svůj názor komunikujete v první osobě (např. „Z mého pohledu byste mohl studentům věnovat větší množství energie.“). Dobré je také nezapomenout na to, že nehodnotíme daného člověka, ale pouze aspekty jeho práce či konkrétní chování (Místo formulace: „Myslím si, že jste nedochvilný.“, je lepší zvolit např. formulaci: „V posledních 2 hodinách se stalo, že jste přišel pozdě.“) Pokud Vás zajímá i opačný názor, můžete se při rozhovoru zeptat, jak vyučující sám hodnotí situaci a jestli má nějaký nápad či vysvětlení, proč vznikla.

Pokud byste měla nějaké obavy ohledně formulace Vaší zpětné vazby nebo chtěla získat další informace, existuje možnost chatového poradenství (například i v naší poradně), kde můžete s kolegy rozebrat situaci podrobněji.

Návody na formulaci zpětné vazby můžete najít také na internetu, vyučující z Masarykovy univerzity se věnují zpětné vazbě například v tomto článku:
https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/js14/pers_psych/web/pages/08-zpetna-vazba.html

Věřím, že situace ohledně Vašeho studia je komplexnější, než se dá vyjádřit skrze emailovou zprávu, zajímalo by mne tedy, zda víte o možnostech, které často nabízí přímo univerzita. Na většině univerzitách v ČR fungují „Poradenská centra“, kde mohou studenti bezplatně konzultovat situace spojené se studiem i osobním životem s odborníky z řad poradenských psychologů, terapeutů či koučů. Pokud byste měla o takovou službu zájem, některý z těchto odborníků Vám může pomoci se na současnou situaci podívat z mnoha úhlů a společně můžete najít to nejvhodnější řešení pro Vás. Zároveň Vám tito lidé mohou pomoci s nácvikem zpětné vazby. Není žádná ostuda těchto služeb využít a věřím, že mohou být pro každého studenta přínosem.

Přeji Vám mnoho úspěchů ve hře na hudební nástroj i v dalším studiu. Věřím, že už jen Vaše ochota a snaha zjistit, jak správně podat zpětnou vazbu, ukazuje, že máte skvěle nakročeno k tomu, vyslovit svůj názor, aniž byste se daného člověka nějak dotkla. Děkuji, že nad tím přemýšlíte.

S pozdravem,
Bc. Ullmannová Dominika, studentka psychologie
Mgr. Markéta Doleželová, garant psychologického poradenství

P.H.

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat na radu. V září jsem začala studovat vysokou školu pedagogickou. Jednoho bakaláře už mám, takže jsem sem šla čistě z toho důvodu, abych se rozvinula ve svém hlavním oboru, ve hře na hudební nástroj. Individuální hodiny hry na nástroj jsou pro mě tedy nejdůležitější. Bohužel jsem zjistila, že přístup celé školy a hlavně profesora hry na nástroj mi nevyhovuje. (Předměty jsou hlavně teoretické, profesor nástroje má asi tři práce, takže je v hodinách nesoustředěný, nemá kapacitu mě nějak individuálně vést, hodiny často vůbec nejsou, některé důležité předměty vyučuje jen naoko atd.). Proto bych chtěla školu v blízké době ukončit. Nevím ale, jak to vyučujícímu hry na nástroj říct. On je totiž ten hlavní důvod, proč končím. Nechci se ho dotknout, je to hodný člověk a snaží se, ale nedokáže si nastavit množství práce tak, aby se nám mohl opravdu věnovat. Navíc si uvědomuju, že i kdyby šel do sebe a hodiny se opravdu všechny konaly, asi nebudou tak kvalitní, aby mi to stálo za to zůstat. Chtěla bych k němu být upřímná a myslím, že by bylo dobré, kdybych mu dokázala nějak citlivě dát zpětnou vazbu. Ale i kdyby chtěl věci „napravit“ a sliboval, že hodiny budou probíhat poctivě, asi stejně nezůstanu. Nemáte nějakou radu, jak mu to podat?
Děkuju a přeju hezký den!

Bc. Ullmannová Dominika, studentka psychologie
Mgr. Markéta Doleželová, garant psychologického poradenství

Dobrý den,

děkuji, že jste se se svým dotazem obrátila právě na naši poradnu. Ráda bych ze začátku ocenila, že se vzniklou situaci snažíte řešit citlivě a hledáte způsoby, jak svou zpětnou vazbu učiteli podat. Ne každý by ve Vaší situaci postupoval takto uvědoměle.

Píšete, že jste začala studovat druhou vysokou školu, abyste získala příležitost rozvinout se ve hře na hudební nástroj. Druhá vysoká škola však nenaplnila vaše očekávání a to vzhledem k přístupu školy a především konkrétního profesora. Vzhledem k nenaplněným očekáváním zvažujete, že své studium ukončíte a zajímá Vás, jak svému vyučujícímu citlivě sdělit svůj záměr a dát mu zpětnou vazbu.

Jsem moc ráda, že se na svého vyučujícího díváte z širšího pohledu a vnímáte jen nejen jako pedagoga, ale také jako hodného člověka. Věřím, že musí být náročné v rámci studia nedostat vedení, jaké jste si představovala. Zároveň se nacházíte ve složité situaci rozhodnutí, zda ve studiu pokračovat či jakým způsobem jej ukončit. Z Vaší zprávy cítím, že jste nad rozhodnutím hodně uvažovala a teď hledáte cestu, jak situaci s profesorem komunikovat, aniž byste se ho nějakým způsobem dotkla.

Ukončení či přerušení studia nebývá na vysokých školách ničím neobvyklým. Domnívám se tedy, že pro Vašeho vyučujícího tato zpráva nemusí být nijak šokující či zraňující. Někteří studenti ukončují studium pouze na studijním oddělení. Pokud vnímáte jako důležité komunikovat situaci konkrétně s vyučujícím, je hezké, že berete ohled na jeho osobu a chcete situaci komunikovat citlivě a zároveň nabídnout i zpětnou vazbu.

Aby pro Vás byla komunikace příjemnější, můžete vyučujícího například poprosit o individuální konzultaci. Své důvody můžete vylíčit všeobecně (Např. říct, že studium nesplňuje Vaše očekávání a rozhodla jste se v něm dále nepokračovat) či konkrétně zmínit několik stěžejních důvodů. Pomoci Vám může například předem připravená řeč, kterou si nacvičíte s kamarádkou.

Dát někomu citlivě zpětnou vazbu na jeho práci je náročný a pro mnoho lidí také nepříjemný úkol. Oceňuji tedy, že hledáte způsob, jak se tomuto úkolu postavit. Pomocníkem může být dotaz, zda daný vyučující o Váš názor a zpětnou vazbu stojí. Můžete se jej například zeptat, jestli by ho zajímaly Vaše nápady na zlepšení výuky a současně třeba navrhnout, že mu je řeknete či sdělíte osobně nebo skrze email (pro každého z nás může být příjemnější jiná forma zpětné vazby). Z jeho reakce pak snáze poznáte, jak s ním ohledně této problematiky komunikovat.

Ohledně dávání zpětné vazby Vám mohu doporučit několik praktických tipů: zkuste si dopředu v bodech sepsat, o jakých konkrétních věcech byste ráda mluvila (které věci byste ráda změnila). Vhodné může být také podávat konstruktivní návrh řešení situací, se kterými nejste spokojena (jak by šlo změny docílit). Pro posluchače zpětné vazby bývá příjemnější, když svůj názor komunikujete v první osobě (např. „Z mého pohledu byste mohl studentům věnovat větší množství energie.“). Dobré je také nezapomenout na to, že nehodnotíme daného člověka, ale pouze aspekty jeho práce či konkrétní chování (Místo formulace: „Myslím si, že jste nedochvilný.“, je lepší zvolit např. formulaci: „V posledních 2 hodinách se stalo, že jste přišel pozdě.“) Pokud Vás zajímá i opačný názor, můžete se při rozhovoru zeptat, jak vyučující sám hodnotí situaci a jestli má nějaký nápad či vysvětlení, proč vznikla.

Pokud byste měla nějaké obavy ohledně formulace Vaší zpětné vazby nebo chtěla získat další informace, existuje možnost chatového poradenství (například i v naší poradně), kde můžete s kolegy rozebrat situaci podrobněji.

Návody na formulaci zpětné vazby můžete najít také na internetu, vyučující z Masarykovy univerzity se věnují zpětné vazbě například v tomto článku:
https://is.muni.cz/do/rect/el/estud/ff/js14/pers_psych/web/pages/08-zpetna-vazba.html

Věřím, že situace ohledně Vašeho studia je komplexnější, než se dá vyjádřit skrze emailovou zprávu, zajímalo by mne tedy, zda víte o možnostech, které často nabízí přímo univerzita. Na většině univerzitách v ČR fungují „Poradenská centra“, kde mohou studenti bezplatně konzultovat situace spojené se studiem i osobním životem s odborníky z řad poradenských psychologů, terapeutů či koučů. Pokud byste měla o takovou službu zájem, některý z těchto odborníků Vám může pomoci se na současnou situaci podívat z mnoha úhlů a společně můžete najít to nejvhodnější řešení pro Vás. Zároveň Vám tito lidé mohou pomoci s nácvikem zpětné vazby. Není žádná ostuda těchto služeb využít a věřím, že mohou být pro každého studenta přínosem.

Přeji Vám mnoho úspěchů ve hře na hudební nástroj i v dalším studiu. Věřím, že už jen Vaše ochota a snaha zjistit, jak správně podat zpětnou vazbu, ukazuje, že máte skvěle nakročeno k tomu, vyslovit svůj názor, aniž byste se daného člověka nějak dotkla. Děkuji, že nad tím přemýšlíte.

S pozdravem,
Bc. Ullmannová Dominika, studentka psychologie
Mgr. Markéta Doleželová, garant psychologického poradenství