Nákup nového auta; závady

Marek Š.

V březnu 2023 jsem si zakoupil nový vůz, který má pětiletou záruku. Aktuálně má auto najeto bezmála 50 000 km a již se na něm objevily čtyři závady.

  1. závada: vadný termostat – vozidlo se nezahřívalo a bylo nutné jej vyměnit za nový.
  2. závada: porucha škrticí klapky – vůz se náhle vypnul, přestal jet a musel být odtažen. Diagnostikována byla závada na škrticí klapce, která byla následně vyměněna.
  3. závada: únik oleje z motoru v oblasti řemenice – bylo provedeno přetěsnění a výměna krytu.
  4. závada: dnešního dne vůz opět zcela přestal fungovat a musel být znovu odtažen.

Po čtyřech závadách během tak krátké doby a s ohledem na pravidelný servis ztrácím v tento vůz důvěru. Chtěl bych se proto zeptat, zda mi v této situaci vzniká nárok na:

  1. vrácení vozu a odstoupení od kupní smlouvy ?
  2. výměnu vozu za nový (stejného typu, který je stále ve výrobě) ?
  3. případně alespoň částečné vrácení kupní ceny ?

Děkuji předem za odpověď a posouzení mé situace.

Dobrý den,

děkujeme za důvěru a odpovídáme na Váš dotaz.

Jako spotřebitel máte při koupi auta určitá práva, která vám garantuje občanský zákoník. Tato práva se liší podle toho, zda jste auto koupili od podnikatele (např. autobazaru) nebo od soukromé osoby. V případě koupě auta od soukromé osoby je záruka odlišná. Záruční doba na skryté vady je 12 měsíců, ale důkazní břemeno je na vaší straně. Musíte prokázat, že vada existovala již v době prodeje.

Ve vašem případě je problém, že na voze jste již nechal provést nějaké opravy. Obecně se doporučuje nechat vady v původním stavu, protože jakýkoliv zásah by mohl ohrozit vaše právo na reklamaci. Každopádně to stojí za pokus. Nehte si v autoservisu udělat odborný posudek. Kontaktujte prodejce a sepište s ním reklamační protokol. Na vyřízení reklamace má prodejce lhůtu 30 dní. 

Pokud u reklamace neuspějete, můžete podat odstoupení od smlouvy, to je možné za těchto podmínek: Pokud se jedná o podstatnou vadu, která brání řádnému užívání vozidla. Pokud prodávající neodstraní nepodstatnou vadu do 30 dnů od uplatnění reklamace. Pokud se stejná vada vyskytne opakovaně nebo se na vozidle vyskytne více vad.

S pozdravem 

Bc. Pavla Malinková

Občanská poradna Společně-Jekhetane, o.p.s.

Marek Š.

V březnu 2023 jsem si zakoupil nový vůz, který má pětiletou záruku. Aktuálně má auto najeto bezmála 50 000 km a již se na něm objevily čtyři závady.

  1. závada: vadný termostat – vozidlo se nezahřívalo a bylo nutné jej vyměnit za nový.
  2. závada: porucha škrticí klapky – vůz se náhle vypnul, přestal jet a musel být odtažen. Diagnostikována byla závada na škrticí klapce, která byla následně vyměněna.
  3. závada: únik oleje z motoru v oblasti řemenice – bylo provedeno přetěsnění a výměna krytu.
  4. závada: dnešního dne vůz opět zcela přestal fungovat a musel být znovu odtažen.

Po čtyřech závadách během tak krátké doby a s ohledem na pravidelný servis ztrácím v tento vůz důvěru. Chtěl bych se proto zeptat, zda mi v této situaci vzniká nárok na:

  1. vrácení vozu a odstoupení od kupní smlouvy ?
  2. výměnu vozu za nový (stejného typu, který je stále ve výrobě) ?
  3. případně alespoň částečné vrácení kupní ceny ?

Děkuji předem za odpověď a posouzení mé situace.

Dobrý den,

děkujeme za důvěru a odpovídáme na Váš dotaz.

Jako spotřebitel máte při koupi auta určitá práva, která vám garantuje občanský zákoník. Tato práva se liší podle toho, zda jste auto koupili od podnikatele (např. autobazaru) nebo od soukromé osoby. V případě koupě auta od soukromé osoby je záruka odlišná. Záruční doba na skryté vady je 12 měsíců, ale důkazní břemeno je na vaší straně. Musíte prokázat, že vada existovala již v době prodeje.

Ve vašem případě je problém, že na voze jste již nechal provést nějaké opravy. Obecně se doporučuje nechat vady v původním stavu, protože jakýkoliv zásah by mohl ohrozit vaše právo na reklamaci. Každopádně to stojí za pokus. Nehte si v autoservisu udělat odborný posudek. Kontaktujte prodejce a sepište s ním reklamační protokol. Na vyřízení reklamace má prodejce lhůtu 30 dní. 

Pokud u reklamace neuspějete, můžete podat odstoupení od smlouvy, to je možné za těchto podmínek: Pokud se jedná o podstatnou vadu, která brání řádnému užívání vozidla. Pokud prodávající neodstraní nepodstatnou vadu do 30 dnů od uplatnění reklamace. Pokud se stejná vada vyskytne opakovaně nebo se na vozidle vyskytne více vad.

S pozdravem 

Bc. Pavla Malinková

Občanská poradna Společně-Jekhetane, o.p.s.