Monika
Dobry den, starám se o dceru 33 let, (DMO, hydrocefalus, středně těžká mentální retardace ,má krátkodobou paměť) Příspěvek na péči jako dospělá pobírá 2 stupeň(trvale), k tomu důchod 3 stupně, v roce 2012 jsem chtěla zabavení svéprávnosti k právním úkonům, soud rozhodl k celkovému zbavení svéprávnosti. Jsem opatrovník. Teď zhoršení zdravotního stavu, ( pro endometriózu, udělaná celková hysterektomie, udělaný vývod-kolostomie)
Do práce nechodím , není schopna se o sebe postarat. A práci pro zdravotné postižené nezvládá(nemá logické uvažování) Chodí mluví, na první pohled není poznat , že jí něco je. Finančně to už moc nedávám , pomáhá přítel. Příjem dcera má cca 22000 kč ale já nic. z toho platím vše . Je reálná možnost zvýšení příspěvku? Aniž bych měla strach ,že mi vezmou i těch 4900kč? Jsem už zoufalá počítat každou korunu, a teď ještě platit zdravotní věci, abych dceři ulehčila.
Dobrý den paní Moniko.
Píši Vám ohledně Vašeho dotazu, který se týkal zvýšení příspěvku na péči.
Když jsem si četla dotaz od Vás, tak z toho, co jste v něm popisovala, i mě samotnou z ohledem na její zdravotní stav překvapilo, že Vaše dcera pobírá pouze II. Stupeň tohoto příspěvku, a určitě bych si o jeho zvýšení požádala. Je ale možné, že vyřízení změny výše bude trvat tři až šest měsíců, ale pokud vám příspěvek zvýší, dostanete jej zvýšený pak vyplacený zpětně a to od data podání žádosti o jeho zvýšení.
Také zcela opodstatněně v dotazu vyslovujete obavu, zda tím, že si o změnu výše příspěvku požádáte, o něj nemůžete přijít. Stoprocentně Vám to zaručit nemohu, ale domnívám se, že zdravotní stav Vaší dcery je natolik závažný, že tuto možnost nepředpokládám.
Žádost o změnu víše příspěvku na péči najdete na stránkách www.mpsv.cz a konkrétně se jedná o žádost pod názvem Návrh na změnu výše přiznaného příspěvku na péči. Tu vyplníte a podáte na Úřad práce v místě trvalého bydliště a budete čekat, až se Vám ozve sociální pracovnice, která pak přijde k Vám do domácnosti na sociální šetření, jemuž je povinna se Vaše dcera podrobit.
Rovněž je vhodné, při podání žádosti mít u praktického lékaře dcery čerstvé zdravotní zprávy od specialistů, k nimž dcera dochází, neboť si jej posudkový lékař příslušného úřadu práce, jenž bude žádost posuzovat od něj, případně přímo od Vás vyžádá. Pokud byste je tam neměla, může je praktický lékař požadovat od Vás, nebo zašle posudkovému lékaři zdravotní zprávy, jenž neodpovídají aktuální situaci, což může v případě zhoršení zdravotního stavu dcery, ovlivnit výši přiznaného příspěvku a to i nepříznivým způsobem, že jí nebude zvýšen, nebo bude posudkový lékař vycházet již z neaktuálních lékařských zpráv.
Dále v dotazu uvádíte, že Vaše finanční situace není příliš příznivá. Zkusila bych se obrátit na oddělení hmotné nouze, kde by Vám mohli poskytnout příspěvek na bydlení, nebo zkusit požádat Úřad práce o tzv. zvýšení příspěvku na péči o 2000 korun k té výši příspěvku na péči, co dcera již pobírá. Žádost se přesně jmenuje Žádost o zvýšení příspěvku a také ji naleznete na internetových stránkách ministerstva práce a sociálních věcí v sekci formuláře.
Dole pod textem Vám uvedu informace o tom, jak je možné si o příspěvek na bydlení požádat. Žádost je možné podat i elektronicky přes klientskou zónu Jenda na stránkách www.mpsv.cz, kde rovněž najdete podrobnější informace ohledně podání žádosti a dalších příspěvcích, které úřad práce osobám v hmotné nouzi poskytuje.
Přeji, aby se Vám podařilo vyřešit situaci ve Váš prospěch.
S pozdravem Martina Brožová
Příspěvek na bydlení
Poslední aktualizace:
2. března 2025
Žádost o příspěvek na bydlení i čtvrtletní dokládání příjmů a nákladů na bydlení vyřídíte pohodlně bez nutnosti navštívit úřad.
Co všechno můžete díky online žádosti vyřídit pohodlně z domova?
●
Podat novou žádost o příspěvek na bydlení
●
Sledovat aktuální stav vaší žádosti
●
Dokládat vaše čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení
●
Hlásit změny
Snahou MPSV je vám maximálně ulehčit cestu k čerpání příspěvku a minimalizovat zbytečné papírování.
Příspěvek na bydlení jsme nyní přesunuli do naší Klientské zóny Jenda.
Pokud máte připravené všechny potřebné dokumenty, podáte žádost rychle a pohodlně.
O příspěvek můžete požádat až tři měsíce zpětně. Žádost se již nebude podávat každý rok, ale pouze jednou.
Žádost lze nadále podat také osobně na Úřadu práce. Navštivte kontaktní pracoviště nebo si stáhněte formulář, doma si ho můžete předvyplnit.
JAK PODAT ONLINE ŽÁDOST PŘÍSPĚVEK NA BYDLENÍ
Ještě předtím, než začnete online žádost vyplňovat, máte možnost podívat se na průchod celou žádostí. Můžete si také dopředu připravit všechny potřebné dokumenty, které budete při žádosti o příspěvek potřebovat.
Jak doložit příjmy a náklady na bydlení online?
Aby vaše žádost mohla být zpracována, musíte k ní doložit také vaše příjmy a náklady na bydlení. Pokud jste tak neučinili už při podávání žádosti, můžete je doložit i později. I pro tento případ jsme vytvořili videa, která vás dokládáním příjmů a nákladů provedou.
A nezapomeňte, pokud pobíráte více příspěvků, stačí v Jendovi nahrát příjmy pouze u jednoho z nich, zbytek si už propojíme sami.
Jak doložit čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení online?
Pro pokračování výplaty vašeho příspěvku na bydlení musíte pravidelně dokládat čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení. Pro pokračování nároku na příspěvek na bydlení se náklady na bydlení spolu s příjmy dokládají vždy v dubnu za 1. kalendářní čtvrtletí a v říjnu za 3. kalendářní čtvrtletí. V lednu a červenci je dokládání za předcházející kalendářní čtvrtletí u příspěvku na bydlení nepovinné.
Dokládat online můžete i v případě, že jste žádost o dávku podávali osobně na pobočce úřadu.
KDO MŮŽE PŘÍSPĚVEK ZÍSKAT
Vždy záleží na konkrétním případu. Obecně však můžeme říct, že pokud vás náklady na bydlení (nájem, energie, vodné a stočné a podobně) stojí více než 30 % vašich čistých příjmů, můžete příspěvek čerpat. Zkrátka však nepřijdou ani lidé, kteří žijí ve vlastním bytě či domě.
CO JE TŘEBA SI PŘIPRAVIT
Než se pustíte do vyplňování online žádosti, je třeba si připravit pár dokumentů, které od vás budeme potřebovat. Jde pouze o informace, které si stát nemůže dohledat sám. Abychom vám vše zjednodušili, bude nám stačit nahrát pouze scan nebo fotku.
Potvrzení o výši příjmu
Vaše příjmy si dokážeme zjistit od vašeho zaměstnavatele. Pokud budete příjmy dokládat sami, budete potřebovat potvrzení o výši příjmu.
Potvrzení nákladů na služby
Doklad potvrzující výši nákladů na služby jako vodné, stočné, odvoz odpadu a podobně.
Potvrzení nákladů na energie
Nově si dokážeme vaše náklady na energie zjistit od vašeho dodavatele, vy už je dokládat nemusíte. Pokud smlouva k energiím není napsaná na vás nebo společně posuzovanou osobu nebo pokud chcete svoje náklady doložit sami, budete potřebovat doklad potvrzující výši nákladů na energie za předchozí měsíce.
Nájemní smlouva
Pokud bydlíte v nájmu, budete potřebovat scan nebo fotku vaší nájemní smlouvy.
Potvrzení o studiu
V případě, že je vaše dítě student starší 15 let, budete potřebovat potvrzení o studiu.
Vyúčtování služeb a energií
Pokud jste v daném měsíci obdrželi přeplatek či nedoplatek, přiložte vyúčtování k žádosti.
Prohlášení dalších osob
Pokud s vámi bydlí další osoba starší 18 let, budete od ní potřebovat některé dokumenty.
JAK SE PROKÁŽU
Abychom mohli vaši žádost zpracovat online a ušetřit vám cestu na úřad, musíme si být jisti tím, kdo žádost podal. Proto je pro vstup do Klientské zóny Jenda nutné přihlášení prostřednictvím Identity občana. Skutečně jen tak vám můžeme ušetřit cestu na úřad.
V rámci Identity občana můžete využít Mobilní klíč eGovernmentu. Do vašeho mobilu si jednoduše stáhnete aplikaci a následně si na kterémkoli Czech Pointu aktivujete možnost přihlášení. Během pár minut tak získáte jednoduchý způsob přihlašování. Vše je přehledně vysvětleno v tomto videu, případně v tomto návodu.
Dalším způsobem v rámci Identity občana je BankID. Bankovní identitu má v České republice přes 5.000.000 lidí (jen o tom spousta z nich neví), pravděpodobně ji tak budete mít i vy. Pomocí přihlašovacích údajů do vašeho internetového bankovnictví se jednoduše přihlásíte. Pokud potřebujete více informací ohledně BankID, najdete je na bankid.cz.
Více informací ke zřízení Identity občana
Nadále platí možnost vyplnit zjednodušený papírový formulář na kterékoliv pobočce Úřadu práce ČR. V případě nesnází nebo dotazů můžete v pracovní době zavolat na call centrum Úřadu práce: +420 800 779 900.
V případě technických potíží s aplikací se obraťte na IT podporu MPSV: +420 950 194 444 v pracovní době nebo vyplňte tento formulář a pracovníci help-desku se Vám ozvou.
Provozní doba linek
PO: 8:00 – 17:00 | ÚT: 8:00 – 15:00 | ST: 8:00 – 17:00 | ČT: 8:00 – 15:00 | PÁ: 8:00 – 13:00
Mgr. Martina Brožová, Ph.D sociální pracovník poradenství
Spolek Trend vozíčkářů Olomouc
Dotaz administrovala: Jitka Fialová pracovnice v sociálních službách
Monika
Dobry den, starám se o dceru 33 let, (DMO, hydrocefalus, středně těžká mentální retardace ,má krátkodobou paměť) Příspěvek na péči jako dospělá pobírá 2 stupeň(trvale), k tomu důchod 3 stupně, v roce 2012 jsem chtěla zabavení svéprávnosti k právním úkonům, soud rozhodl k celkovému zbavení svéprávnosti. Jsem opatrovník. Teď zhoršení zdravotního stavu, ( pro endometriózu, udělaná celková hysterektomie, udělaný vývod-kolostomie)
Do práce nechodím , není schopna se o sebe postarat. A práci pro zdravotné postižené nezvládá(nemá logické uvažování) Chodí mluví, na první pohled není poznat , že jí něco je. Finančně to už moc nedávám , pomáhá přítel. Příjem dcera má cca 22000 kč ale já nic. z toho platím vše . Je reálná možnost zvýšení příspěvku? Aniž bych měla strach ,že mi vezmou i těch 4900kč? Jsem už zoufalá počítat každou korunu, a teď ještě platit zdravotní věci, abych dceři ulehčila.
Dobrý den paní Moniko.
Píši Vám ohledně Vašeho dotazu, který se týkal zvýšení příspěvku na péči.
Když jsem si četla dotaz od Vás, tak z toho, co jste v něm popisovala, i mě samotnou z ohledem na její zdravotní stav překvapilo, že Vaše dcera pobírá pouze II. Stupeň tohoto příspěvku, a určitě bych si o jeho zvýšení požádala. Je ale možné, že vyřízení změny výše bude trvat tři až šest měsíců, ale pokud vám příspěvek zvýší, dostanete jej zvýšený pak vyplacený zpětně a to od data podání žádosti o jeho zvýšení.
Také zcela opodstatněně v dotazu vyslovujete obavu, zda tím, že si o změnu výše příspěvku požádáte, o něj nemůžete přijít. Stoprocentně Vám to zaručit nemohu, ale domnívám se, že zdravotní stav Vaší dcery je natolik závažný, že tuto možnost nepředpokládám.
Žádost o změnu víše příspěvku na péči najdete na stránkách www.mpsv.cz a konkrétně se jedná o žádost pod názvem Návrh na změnu výše přiznaného příspěvku na péči. Tu vyplníte a podáte na Úřad práce v místě trvalého bydliště a budete čekat, až se Vám ozve sociální pracovnice, která pak přijde k Vám do domácnosti na sociální šetření, jemuž je povinna se Vaše dcera podrobit.
Rovněž je vhodné, při podání žádosti mít u praktického lékaře dcery čerstvé zdravotní zprávy od specialistů, k nimž dcera dochází, neboť si jej posudkový lékař příslušného úřadu práce, jenž bude žádost posuzovat od něj, případně přímo od Vás vyžádá. Pokud byste je tam neměla, může je praktický lékař požadovat od Vás, nebo zašle posudkovému lékaři zdravotní zprávy, jenž neodpovídají aktuální situaci, což může v případě zhoršení zdravotního stavu dcery, ovlivnit výši přiznaného příspěvku a to i nepříznivým způsobem, že jí nebude zvýšen, nebo bude posudkový lékař vycházet již z neaktuálních lékařských zpráv.
Dále v dotazu uvádíte, že Vaše finanční situace není příliš příznivá. Zkusila bych se obrátit na oddělení hmotné nouze, kde by Vám mohli poskytnout příspěvek na bydlení, nebo zkusit požádat Úřad práce o tzv. zvýšení příspěvku na péči o 2000 korun k té výši příspěvku na péči, co dcera již pobírá. Žádost se přesně jmenuje Žádost o zvýšení příspěvku a také ji naleznete na internetových stránkách ministerstva práce a sociálních věcí v sekci formuláře.
Dole pod textem Vám uvedu informace o tom, jak je možné si o příspěvek na bydlení požádat. Žádost je možné podat i elektronicky přes klientskou zónu Jenda na stránkách www.mpsv.cz, kde rovněž najdete podrobnější informace ohledně podání žádosti a dalších příspěvcích, které úřad práce osobám v hmotné nouzi poskytuje.
Přeji, aby se Vám podařilo vyřešit situaci ve Váš prospěch.
S pozdravem Martina Brožová
Příspěvek na bydlení
Poslední aktualizace:
2. března 2025
Žádost o příspěvek na bydlení i čtvrtletní dokládání příjmů a nákladů na bydlení vyřídíte pohodlně bez nutnosti navštívit úřad.
Co všechno můžete díky online žádosti vyřídit pohodlně z domova?
●
Podat novou žádost o příspěvek na bydlení
●
Sledovat aktuální stav vaší žádosti
●
Dokládat vaše čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení
●
Hlásit změny
Snahou MPSV je vám maximálně ulehčit cestu k čerpání příspěvku a minimalizovat zbytečné papírování.
Příspěvek na bydlení jsme nyní přesunuli do naší Klientské zóny Jenda.
Pokud máte připravené všechny potřebné dokumenty, podáte žádost rychle a pohodlně.
O příspěvek můžete požádat až tři měsíce zpětně. Žádost se již nebude podávat každý rok, ale pouze jednou.
Žádost lze nadále podat také osobně na Úřadu práce. Navštivte kontaktní pracoviště nebo si stáhněte formulář, doma si ho můžete předvyplnit.
JAK PODAT ONLINE ŽÁDOST PŘÍSPĚVEK NA BYDLENÍ
Ještě předtím, než začnete online žádost vyplňovat, máte možnost podívat se na průchod celou žádostí. Můžete si také dopředu připravit všechny potřebné dokumenty, které budete při žádosti o příspěvek potřebovat.
Jak doložit příjmy a náklady na bydlení online?
Aby vaše žádost mohla být zpracována, musíte k ní doložit také vaše příjmy a náklady na bydlení. Pokud jste tak neučinili už při podávání žádosti, můžete je doložit i později. I pro tento případ jsme vytvořili videa, která vás dokládáním příjmů a nákladů provedou.
A nezapomeňte, pokud pobíráte více příspěvků, stačí v Jendovi nahrát příjmy pouze u jednoho z nich, zbytek si už propojíme sami.
Jak doložit čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení online?
Pro pokračování výplaty vašeho příspěvku na bydlení musíte pravidelně dokládat čtvrtletní příjmy a náklady na bydlení. Pro pokračování nároku na příspěvek na bydlení se náklady na bydlení spolu s příjmy dokládají vždy v dubnu za 1. kalendářní čtvrtletí a v říjnu za 3. kalendářní čtvrtletí. V lednu a červenci je dokládání za předcházející kalendářní čtvrtletí u příspěvku na bydlení nepovinné.
Dokládat online můžete i v případě, že jste žádost o dávku podávali osobně na pobočce úřadu.
KDO MŮŽE PŘÍSPĚVEK ZÍSKAT
Vždy záleží na konkrétním případu. Obecně však můžeme říct, že pokud vás náklady na bydlení (nájem, energie, vodné a stočné a podobně) stojí více než 30 % vašich čistých příjmů, můžete příspěvek čerpat. Zkrátka však nepřijdou ani lidé, kteří žijí ve vlastním bytě či domě.
CO JE TŘEBA SI PŘIPRAVIT
Než se pustíte do vyplňování online žádosti, je třeba si připravit pár dokumentů, které od vás budeme potřebovat. Jde pouze o informace, které si stát nemůže dohledat sám. Abychom vám vše zjednodušili, bude nám stačit nahrát pouze scan nebo fotku.
Potvrzení o výši příjmu
Vaše příjmy si dokážeme zjistit od vašeho zaměstnavatele. Pokud budete příjmy dokládat sami, budete potřebovat potvrzení o výši příjmu.
Potvrzení nákladů na služby
Doklad potvrzující výši nákladů na služby jako vodné, stočné, odvoz odpadu a podobně.
Potvrzení nákladů na energie
Nově si dokážeme vaše náklady na energie zjistit od vašeho dodavatele, vy už je dokládat nemusíte. Pokud smlouva k energiím není napsaná na vás nebo společně posuzovanou osobu nebo pokud chcete svoje náklady doložit sami, budete potřebovat doklad potvrzující výši nákladů na energie za předchozí měsíce.
Nájemní smlouva
Pokud bydlíte v nájmu, budete potřebovat scan nebo fotku vaší nájemní smlouvy.
Potvrzení o studiu
V případě, že je vaše dítě student starší 15 let, budete potřebovat potvrzení o studiu.
Vyúčtování služeb a energií
Pokud jste v daném měsíci obdrželi přeplatek či nedoplatek, přiložte vyúčtování k žádosti.
Prohlášení dalších osob
Pokud s vámi bydlí další osoba starší 18 let, budete od ní potřebovat některé dokumenty.
JAK SE PROKÁŽU
Abychom mohli vaši žádost zpracovat online a ušetřit vám cestu na úřad, musíme si být jisti tím, kdo žádost podal. Proto je pro vstup do Klientské zóny Jenda nutné přihlášení prostřednictvím Identity občana. Skutečně jen tak vám můžeme ušetřit cestu na úřad.
V rámci Identity občana můžete využít Mobilní klíč eGovernmentu. Do vašeho mobilu si jednoduše stáhnete aplikaci a následně si na kterémkoli Czech Pointu aktivujete možnost přihlášení. Během pár minut tak získáte jednoduchý způsob přihlašování. Vše je přehledně vysvětleno v tomto videu, případně v tomto návodu.
Dalším způsobem v rámci Identity občana je BankID. Bankovní identitu má v České republice přes 5.000.000 lidí (jen o tom spousta z nich neví), pravděpodobně ji tak budete mít i vy. Pomocí přihlašovacích údajů do vašeho internetového bankovnictví se jednoduše přihlásíte. Pokud potřebujete více informací ohledně BankID, najdete je na bankid.cz.
Více informací ke zřízení Identity občana
Nadále platí možnost vyplnit zjednodušený papírový formulář na kterékoliv pobočce Úřadu práce ČR. V případě nesnází nebo dotazů můžete v pracovní době zavolat na call centrum Úřadu práce: +420 800 779 900.
V případě technických potíží s aplikací se obraťte na IT podporu MPSV: +420 950 194 444 v pracovní době nebo vyplňte tento formulář a pracovníci help-desku se Vám ozvou.
Provozní doba linek
PO: 8:00 – 17:00 | ÚT: 8:00 – 15:00 | ST: 8:00 – 17:00 | ČT: 8:00 – 15:00 | PÁ: 8:00 – 13:00
Mgr. Martina Brožová, Ph.D sociální pracovník poradenství
Spolek Trend vozíčkářů Olomouc
Dotaz administrovala: Jitka Fialová pracovnice v sociálních službách