potrebuji poradit. maminka mi zvraci uz tri dny. vše co sni vyzvraci. je ji 80 let. k doktorovi nepujde ani do nemocnice nechce. potize se zaludkem ma jiz spoustu let. spiše dříve. nejí jídla, která jsou pro ni tezka. občas ji to rozboli tak si vezme prášek na žaludek. od patku zvrací. včeradobry. ted znova. co jí mam dát aby to přestalo. dekuji za radu mončinka

26.03.2020 09:51: Chrastina Jan, Mgr. et Mgr., Ph.D.
Pěkný den, Mončinko,
děkujeme za důvěru, se kterou jste se na nás obrátila v záležitosti Vašeho problému. Ze zprávy od Vás vnímám, že maminka má všeobecné zažívací potíže delší dobu a také to, že užívá léky. Zvracení je velmi nepříjemný projev, který může souviset s desítkami možných příčin - mohou být banální, stejně jako velmi vážné.
Určitě, pokud zvracení je masivní, časté a vysilující, je vhodné konzultovat stav Vaší maminky s ošetřujícím lékařem alespoň distančně - po telefonu, po e-mailu apod., což se v této situaci doporučuje i jako prevence nákazy/šíření koronaviru.
U zvracení je nutné identifikovat příčinu, kterou Vám potvrdí pouze lékař.
1) Jsou léky "na žaludek", která maminka občas užívá, přímo antiemetika, tj. léky tlumící zvracení, anebo jde o léky např. na vředy žaludku, uklidnění zažívání apod.? Objevuje se zvracení v pravidelných intervalech, cyklech? Je možné vysledovat zvracení po některých konkrétních jídlech, potravinách? Předchází zvracení pocit na zvracení, bolesti, vyčerpání, anebo přichází zvracení nečekaně? Objevují se ve zvratcích kusy jídla, potravy, anebo jde spíše o trávicí (žaludeční) šťávy? Není zvracení doprovázené hořkou chutí? Objevuje se časté říhání anebo průjem?
Příčin zvracení je mnoho - např. (po)dráždění žaludku, vředy žaludku a dvanáctníku, dyspepsii, biochemické poruchy, ale také bolest na hrudi, celková slabost organismu, stejně jako nádorová onemocnění, stavy po úrazech hlavy a mozku, ale také faktory psychické (může jít o bolesti, úzkost, strach, podráždění zápachy a chutěmi apod.), a tak otázky výše jsou nezbytné pro konzultaci s ošetřujícím lékařem.
Nyní můžete doma vyzkoušet opatření, která mohou napomoci, ale zřejmě nebudou řešením stavu maminky:
2) Určitě se všeobecně doporučuje jíst a pít v menších porcích, spíše častokrát (nebo aspoň několikrát) denně.
3) Odstranit nejen těžká jídla (jak uvádíte), ale i cokoliv, co by mohlo být dráždivé - to je nutné vysledovat.
4) Co se týká nápojů, vhodné jsou neslazené a chladnější - je nutné sledovat příjem tekutin za den, protože u zvracení velmi rychle může dojít k dehydratatci organismu. Je vhodné tekutiny přijímat před jídlem, nikoliv po jídle.
5) Nalézt vhodnou polohu v průběhu dne - zvýšená podpora zad a hlavy, vypodložení křesla apod.
6) Někdy pomáhají spíše kašovitá jídla, např. rozmačkaný banán, kaše apod. Někomu však naopak vadí.
7) Psychická podpora maminky - být s ní a u ní, naslouchat, podporovat ji, pečovat o pohodu.
V každém případě důrazně doporučuji konzultaci s ošetřujícím lékařem, návštěvu lékaře či zdravotnického zařízení anebo přivolání RZP, pokud stav nadále přetrvává.
Držím Vám palce a přeji pevné zdraví oběma.
Za InternetPoradnu.cz,
Jan Chrastina
25.03.2020 10:22: Novosád Libor, PhDr. et Mgr., Ph.D.
Dobrý den
Děkujeme za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Váš dotaz odpovědět bohužel nemůžeme. Protože v týmu poradců nemáme gastroenterologa či internistu, a i kdybychom ho měli, tak by Vám poradit takto na dálku nemohl. Příčin obtíží Vaší maminky může být mnoho. Aby lékař mohl člověku s obtížemi pomoci, musí ho vidět a vyšetřit.
Přejeme Vám i mamince hodně štěstí v této nelehké době.
S pozdravem
Libor Novosád
za tým i-poradny