Dobrý den, žiji se svojí matkou 80 let a dalšími příbuznými ve společne domácnosti (rodinný dum). Já i ostatní příbuzni docházime do práce a do školy. Matka zůstává sama doma. Je pohybliva a spoustu věcí si dokáže zařidit ještě sama. Poslední dobou se nám ale stává to, že si matka k nám domu vodi cizí osoby. Většinou to jsou lidé z okolí ktere potká třeba cestou do obchodu a pak je pozve domu na kavu. Stalo se ale ze domu dovedla i bezdomovce. Několikrát jsme se ji snažili vysvětlit ze toto je velmi nebezpečne. Ze ji někdo a muže okrást a nebo do ni strčit a něco ji udělat. Ona jako by toto neslyší a vse pokračuje dál. Taji to před námi a vzdy na to prijdeme náhodou. Nevíme co s tim. Jedine řeseni nás napadlo a to vzít ji klice od domu. Zda se nám to ale velmi tvrde na druhou stranu Máme strach o její bezpečnost a take o její a nás majetek. Poradite co s tim? Jiste má již nějakou formu starecke demence protoze si ne vse pamatuje. Dekuji

10.01.2018 11:11: Novosád Libor, PhDr. et Mgr., Ph.D.
Dobrý den,
Děkujeme za Vaši důvěru. Odpověď na Vámi popsaný problém nemůže být jednoznačná, nicméně se pokusím nastínit možnosti, které máte, přičemž předpokládám, že chcete i nadále žít společně.
Souhlasím s Vámi, že restriktivní omezení v podobě odebrání klíčů od domu, je necitlivé a může být i nebezpečné – matka by mohla odejít, ale nedostala by se zpátky, takže by mohla bloudit po okolí atp., nebo pokud by byla v domě zamčena, jen obtížně by se k ní dostávala pomoc v případě nouze (záchranka, hasiči, policie).
Pokud má matka lékařem potvrzenou stařeckou demenci, můžete požádat občanský soud o omezení její právní způsobilosti (svéprávnosti), takže budete moci v jejím zájmu rozhodovat o tom, kdo může do vašeho domu vstupovat atp. K soudu dokládáte vlastní zdůvodnění návrhu – tedy popis situací, které matku i vás ohrožují, a vyjádření odborného lékaře – psychiatr, neurolog, geriatr. Soud následně rozhodne a určí někoho z rodiny jako matčina opatrovníka, což vám dá mj. právo nevhodné či rizikové návštěvníky vykázat. Touto pravomocí můžete následně pověřit i např. někoho ze sousedů nebo např. pracovnici pečovatelské služby, pokud takovou službu využíváte. V případě, že pečovatelskou aj. terénní sociální službu nevyužíváte, můžete o ní požádat dle Zákona č. 108/2006 sb. o sociálních službách. Žádáte přímo u poskytovatele takové služby, nebo můžete požádat o umístění matky do denní pobytové sociální služby – domovinka, stacionář pro seniory apod. Kontakty na tyto služby získáte na městském úřadě nebo v poradně pro osoby s postižením a seniory.
Doufám, že Vám naše rada pomohla a přejeme vše dobré,
Libor Novosád