Dobrý den
chtěla bych se zeptat.
Je možné, aby osoba pracující ve zdravotnictví, která potřebuje kompenzační pomůcku ve formě sluchátek, mohla zkusit zažádat o nějaký příspěvek na ně? Nebo se to vztahuje pouze na děti m
V případě že ano, kam se může obrátit a co je pro to všechno nutné udělat?Jaky je postup? ... jaké doklady jsou potřeba k tomu?
Děkuji
J.

21.05.2020 09:52: Novosád Libor, PhDr. et Mgr., Ph.D.
Dobrý den paní J.,
děkujeme za důvěru, se kterou se na nás obracíte.
Bohužel v našem týmu nemáme spolupracujícího dobrovolného poradce - lékaře ORL– foniatra. Nicméně se Vám pokusím odpovědět v rámci odbornosti speciálního pedagoga a sociálního pracovníka.
Předpokládám, že „sluchátky“ myslíte sluchadlo/a pro osoby s poškozením sluchu (nedoslýchavost aj.). Nejprve je nutné, abyste navštívila lékaře ORL – foniatra. Ten provede vyšetření (mj. audiogram), stanoví druh a rozsah sluchové ztráty. Na základě těchto výsledků lze určit, zda je možné sluchovou ztrátu kompenzovat sluchadly či jiným způsobem.
Každému může vyhovovat jiný typ sluchadla, které je navíc potřeba nastavit tak, aby pomáhalo, ale nerušilo, což bývá i dlouhodobější proces. Znamená to, že výběr a naladění sluchadla je závislé na spolupráci mezi foniatrem, audiologickým asistentem a Vámi. Následně se domluvíte na nejvhodnějším typu sluchadla, které Vám lékař předepíše. U sluchadel všech typů je vyhláškou MZd určena spoluúčast pacienta na jeho úhradě, tzn., že část jeho ceny hradí Vaše zdravotní pojišťovna a část hradíte Vy, přičemž výše spoluúčasti se odvíjí od typu a ceny sluchadla. Sluchadla předepsaná lékařem jsou obvykle předepisována na dobu pěti let (tj. obvyklá životnost). Existují sdružení či spolky, které poskytují odborné poradenství v oblasti sluchového postižení a života s ním. Např. na tomto odkazu najdete jejich adresář https://www.hradeckecentrum.cz/?page_id=823 .
V případě nějakých nejasností se můžete na nás znovu obrátit.
Věříme, že Vám naše rada pomohla, a přejeme Vám vše dobré,
za tým i-poradny
Libor Novosád