Dobrý den. Mám syna 11 let. Má střední ztrátu sluchu. Od svých 5 let má naslouchadla widex me 5 m. Teď mu už dosluhují. Máme v plánu mu pořídit nová,ale nevíme jaká vybrat. Co by bylo pro teenagera který rád poslouchá hudbu, a bude srudovat(dobrý porozumění učitelům ve škole) co by bylo nejrozumnější a na co se zaměřit. Děkuji předem za odpověď

09.01.2020 17:58: Novosád Libor, PhDr. et Mgr., Ph.D.
Dobrý den,
děkujeme za důvěru.
Bohužel v našem týmu nemáme poradce - lékaře ORL–foniatra. Nicméně se Vám pokusím odpovědět v rámci odbornosti speciálního pedagoga a sociálního pracovníka.
Každému může vyhovovat jiný typ sluchadla, které je navíc potřeba nastavit tak, aby pomáhalo, ale nerušilo, což bývá i dlouhodobější proces. Znamená to, že výběr a naladění sluchadla je závislé na spolupráci mezi foniatrem, audiologickým asistentem a Vaším synem. Sluchadla předepsaná lékařem jsou obvykle předepisována na dobu pěti let (tj. obvyklá životnost). To znamená, že pokud syn má již sluchadlo delší dobu, tak nic nebrání tomu, abyste navštívili lékaře ORL – foniatra. Ten provede vyšetření, nově stanoví druh a rozsah sluchové ztráty. Na základě těchto výsledků lze stanovit léčbu, prognózu a určit zda je možné sluchovou ztrátu kompenzovat sluchadly či kochleárním implantátem. Tzn., že se domluvíte na nejvhodnějším typu sluchadla, které synovi lékař následně předepíše. U sluchadel všech typů je vyhláškou MZd určena spoluúčast pacienta na jeho úhradě, tzn., že část jeho ceny hradí synova zdravotní pojišťovna a část hradíte Vy, přičemž výše spoluúčasti se odvíjí od typu a ceny sluchadla. Na doplatek (tj. rozdíl mezi prodejní cenou a příspěvkem) je možné zažádat o příspěvek u některého z nadačního fondu (např. Konto Bariéry, Výbor dobré vůle - Nadace Olgy Havlové, Ozvěna, Kolovrátek aj.). Kochleární implantáty jsou plně hrazeny zdravotní pojišťovnou.
Existují sociální služby (typu NNO), které poskytují odborné poradenství v oblasti sluchového postižení a života s ním.
Ještě dodávám, že dle Zákona č. 329/2011 Sb. byste mohli požádat o „příspěvek na zvláštní pomůcku“, což se netýká sluchadel aj. prostředků, hrazených ze zdravotního pojištění, ale patří sem světelná signalizace – např. domovního zvonku, titulkování TV pořadů, vibrační budík apod. pomůcky uvedené v zákoně. Žádáte na Úřadu práce – odd. nepojistných sociálních dávek, resp. dávek pro OZP a seniory.
Věříme, že Vám naše rada pomohla, a přejeme Vám vše dobré,
za tým i-poradny
Libor Novosád