Dobrý den.
Prosím Vás, mohli byste mi poradit jak postupovat, nebo na koho se lze obrátit, ohledně získání informací o řešení problémů se ztrátou sluchu?
Jde mi o komplexní informace o celém procesu — co všechno musí člověk podstoupit, vyřídit, o co si musí zažádat, co musí zaplatit, jestli a za jakých podmínek je možné hrazení zdravotní pojišťovnou, atd.
Jedná se o blízkou osobu nad 18 let s jednostrannou hluchotou (ztráta bubínku) a zhoršující se doslýchavostí na druhém uchu. Vím, že se nabízí zajít k ušnímu, ale bohužel to po velmi špatných zkušenostech s neúspěšnou léčbou není pro dotyčnou osobu nejjednodušší krok.
Jistě víte, že je to psychicky velmi náročná situace, proto bych rád zjistil co nejvíce informací a doufám, že to pomůže nastartovat cestu jednak k možnostem léčby k oddálení úplné hluchoty a při nejhorším i k řešení, které by dokázalo sluch vrátit.
Děkuji.
S pozdravem
T.F.

07.11.2019 13:52: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, o. s.
Dobrý den,
děkujeme Vám za projevenou důvěru.
Celý proces, který jedince se sluchovým postižením čeká je velmi individuální a odvíjí se o druhu a velikosti sluchové ztráty. Z tohoto důvodu by bylo žádoucí nejprve navštívit lékaře foniatra, který na základě vyšetření stanoví druh i velikost sluchové ztráty. Na základě těchto výsledků lze stanovit léčbu, prognózu a určit zda je možné sluchovou ztrátu kompenzovat sluchadly či kochleárním implantátem.
Sluchadla se financují dle Uhradového katalogu VZP a přispívají na ně zdravotní pojišťovny. Na doplatek (tj. rozdíl mezi prodejní cenou a příspěvkem) je možné zažádat o příspěvek u některého z nadačního fondu (např. Konto Bariéry, Výbor dobré vůle - Nadace Olgy Havlové, Ozvěna, Kolowrátek...).
Kochleární implantáty jsou plně hrazeny zdravotní pojišťovnou.
Existují sociální služby, které poskytují odborné poradenství v oblasti sluchového postižení, mohou Vám pomoc se sepsáním žádosti na nadaci nebo na kompenzační pomůcky či vyřízení některého z příspěvků - např. Sociální poradna pro osoby se sluchovým postižením a jejich blízké: http://www.detskysluch.cz/sluzby/odborne-socialni-poradenstvi#tab-4 .
S pozdravem,
Mgr. Sabina Klegová