SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ
TĚLESNÉ POSTIŽENÍ
MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ
DROGY A ZÁVISLOSTI
OBČANSKÉ PORADENSTVÍ
DUCHOVNÍ PORADENSTVÍ
PSYCHOL.PORADENSTVÍ
E-LINKA DŮVĚRY
MENŠINY A CIZINCI
ZAMĚSTNANOST

Naši partneři

Odpovědi poradce Wenclová, Nikola, Mgr.

Psychologické poradenství : sexualita : sexuální život;
19.03.2021 11:16 - zobrazit dotaz
Zdravím.
Nástupem sexuálního života jsem zjistila, že bez bolesti to není "to pravé" a propadla tedy známému stylu BDSM praktik v posteli. Každopádně s tím přichází problém, kdy sama nejsem schopná tohle korigovat a ač je to zkrat pár vteřin, a chytit někoho pod krkem je příjemným požitkem, mám obavu, že to zajde tak daleko, že si toto chování nebudu uvědomovat. Kdo případně mi v tomhle ohledu může pomoci víc?
Milá tazatelko,

také Vás moc zdravím. Hned v úvodu Vám musím poděkovat – za Vaši důvěru, ale i odvahu přijít s tématem, jakým je BDSM. Píšete o příjemném prožitku, ale i zkratu a obavách. Je pravdou, každý rub má i svůj líc. Jeden z přínosů BDSM jste už poznala. Já můžu doplnit ještě odpočinek, uvolnění, redukci stresu, ventilaci silných emocí, rozvoj kreativity, možnost sebevyjádření, zlepšení partnerského vztahu nebo i lepší poznání sebe sama. Jsem si jistá, že bychom našly i další. Možné benefity nelze popřít. Určitě nejsou ale samozřejmé. O tom, jestli vliv BDSM na naši psychiku bude pozitivní či negativní, rozhoduje hned několik faktorů.

1. Znalost partnera i sebe – nejen toho, čemu dáváme oba přednost a co se nám líbí, ale i toho, co naopak ne (našich citlivých míst). Jedině tak lze vědět, kde si můžeme, co dovolit. Kde je například zapotřebí trošku ubrat.

2. Hranice (mé i partnerovy) – základním pravidlem při praktikování BDSM jsou „stopky“, kterými lze vše zastavit. Nejenže díky nim předcházíme fyzickému či psychickému poranění, ale zároveň prohlubujeme vzájemnou důvěru s partnerem. Určitě není zapotřebí vydržet všechno a za každou cenu. BDSM si máme užít, ne přežít.

3. Načasování a komunikace – může se stát, že aktivita nám sedí, ale její načasování už tolik ne. Nenuťme se do ničeho, na co zrovna nemáme chuť. Možným řešením je zkusit vymyslet nějakou náhradní alternativu, která je pro nás v danou chvíli příjemná.

4. Self-aftercare – čas věnovaný odpočinku, uklidnění, zklidnění emocí a načerpání sil. Následuje po ukončení všech aktivit a pomáhá nám vrátit se zpět do běžného fungování. Zapomenout bychom neměli na ošetření (v případě zranění), doplnění tekutin a energie (jídlo), odpočinek nebo spánek. Možností je i poslech oblíbené hudby, sledování filmu (seriálu), četba knihy, psaní deníku, koupel, procházka, společnost domácího mazlíčka. Zkrátka cokoliv, s čím máme zkušenost a víme, že se přitom cítíme příjemně a zrelaxovaně.

5. Pomoc zkušených – nemusíme mít nutně před rozchodem, abychom využili pomoci nějakého nestranného odborníka (psychologa). Získat můžeme nejen informace, ale i porozumění, akceptaci a respekt. Zvláště pokud se daný člověk orientuje v pojmech jako „BDSM“ nebo „stopky“. Jedním z nich je i Mgr. Zdeňka Pospíšilová. Tématu BDSM se věnuje více než deset let. Kontaktovat ji můžete prostřednictvím e-mailu (psychozdenka@gmail.com), Facebooku (Zdeňka Pospíšilová – psychologie) nebo Instagramu (psychozdenka). Neméně skvělé jsou i její webové stránky (http://varias.cz/). Jsou zdrojem mnoha cenných informací.

Přeji Vám jen to dobré.
Nikola Wenclová
Psychologické poradenství : ostatní : pláč
18.06.2019 14:38 - zobrazit dotaz
garantoval
Dobrý den.
Chtěla jsem se poradit ohledně mých problémech s pláčem. Od malička mám k pláči (až nezdravé) blízko. Zjistila jsem si něco o nejrůznějších psychických poruchách a dvakrát jsem se pokusila komunikovat s psychologi přes email. Nedostala jsem však odpověď tak jsem to vzdala. Teď jsem však narazila na tuto stránku a tak se ptám: Dají se nějak omezit (dostat pod kontrolu) neovladatelné výbuchy pláče? (Asi nejčastěji k nim dochází když se rozzlobím.)
Dobrý den,

mám radost, že jste se i přes Vaši nevydařenou komunikaci s psychology rozhodla obrátit na naši InternetPoradnu. Slibuji Vám, že se budu usilovně snažit změnit Vaši dosavadní zkušenost a nabídnout Vám možnosti řešení, které by se Vám mohly líbit, a především Vám dokázaly pomoci. I přes to všechno se ale může stát, že Vám moje odpověď nemusí „sednout“. Cílem je spíše ukázat směr, kudy by se člověk mohl vydat, a tak, prosím, nezanevřete na další možnosti pomoci, pokud by pro Vás moje odpověď nebyla třeba dostatečná. Například osobní návštěva psychologa či psychoterapeuta by Vaše očekávání mohla naplnit daleko více.

Přestože je pláč naprosto přirozenou odpovědí našeho organismu na mnohé situace, rozumím, že někdy je taková reakce spíše obtěžující, zvláště když se třeba potřebujete zlobit, a ne brečet ☺. Existuje tak několik účinných způsobů, jak zvýšit naši psychickou odolnost:

1. tělesná cvičení – konkrétně cvičení aerobní (běh, chůze, jízda na kole, plavání atd.) – vyberte si takový druh sportu, který je Vám blízký, a kterému se budete ráda pravidelně věnovat – ať už sama nebo třeba s kamarádkou. Takovýto typ cvičení především pomáhá zlepšovat naši náladu, spánek a zvyšovat hladinu HDL („dobrý cholesterol“);

2. relaxace a dechová cvičení – aniž bychom si to uvědomovali, práci s dechem se během dne často věnujeme – stačí se například plně nadechnout nosem (přitom v duchu počítat do desíti, dvaceti) a dlouze (maximálně) vydechnout. Relaxačních technik je však mnohem více a jsou i snadno dohledatelné v knihách věnujících se duševní hygieně, zdravému životnímu stylu, zvládání stresu atd. - např.: Relaxační techniky pro tělo, dech a mysl (Vojtěch Černý a Kateřina Grofová). I v tomto případě se řiďte tím, co je Vám příjemné;

3. vyvážená strava – nezapomínejte na bílkoviny (ryby, drůbež, rostlinné oleje, vlašské ořechy, sója atd.), vitamíny (obsažené zejména v zelenině a ovoci), minerály – které můžete znát pod pojmem stopové prvky (sodík, vápník, draslík, zinek, železo, měď), cukry (přírodní – ovoce, zelenina, med) a vodu (přibližně 2,5 litrů denně);

4. smích a humor – podobně jako tělesná cvičení, smích posiluje naši imunitu, snižuje napětí a stres organismu. Nestyďte se proto smát. Nemusíte se však trápit, pokud Váš smích nebude úplně upřímný – od srdce. I letmý, "předstíraný" smích, může naši náladu zlepšit. Pokud by Vás účinek smíchu zajímal více, pěkně srozumitelnou a především praktickou knihou je Léčivá moc smíchu (Karel Nešpor);

5. odpočinek – zejména kvalitní spánek. K tomu by Vám mohlo dopomoci každodenní usínání ve stejnou hodinu. Pokud máte ráda čaj, můžete sáhnout i po některých bylinkách (třezalka tečkovaná, kozlík lékařský, vrbka úzkolistá, bakopa drobnolistá. Já osobně nedám dopustit na levanduli lékařskou). V úvahu samozřejmě přichází i aktivní odpočinek – zde se můžete zkusit rozpomenut na aktivity, které jste v minulosti ráda dělala, a na které jste třeba pozapomněla (kino, divadlo, posezení s kamarádkou, četba, kreslení, zahradničení atd.) – prostě vše u čeho se budete cítit dobře.

Nebudu Vám lhát, zvyšování psychické odolnosti je většinou běh na dlouhou trať. Naše tělo a duše nám však umí být neuvěřitelně vděčné a tak Vám přeji, abyste našla příjemný způsob, jak se o ně starat. Někdy je však nejlepší se jednoduše vyplakat a ten stres ze sebe vyplavit.

Přeji Vám jen to nejlepší,
Nikola Wenclová

Server InternetPoradna provozuje občanské sdružení InternetPoradna.cz.
ISSN 1801-5190 © InternetPoradna.cz, 2001-2013.
Licence Creative Commons
InternetPoradna.cz, jejímž autorem je InternetPoradna.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported .