Dobrý den, je mi přes 20 let a mám abnormální strach ze zdravotnického prostředí. Mám velký strach z obyčejné preventivní prohlídky, z gynekologie (kam jsem se dosud neodvážila) mám doslova hrůzu. Mám velký strach nejen z bolesti, ale především z pocitu ztráty důstojnosti, ponížení, mám strach, že mě někdo bude mít " v moci" a já se nebudu moct bránit. Od dětství před každou preventivní prohlídkou zažívám úzkost, pocity odporu a znechucení, brečím a třesu se... Nevím proč tomu tak je, žádné negativní zkušenosti z dětství nemám a žádné zákroky jsem díky Bohu nepodstoupila. Mám problém, když se mě někdo cizí dotýká nebo jen stojí blízko mě. Doposud jsem neměla intimní vztah, trvá mi, než k sobě někoho připustím. Nemám se komu svěřit, nikoho, kdo by mě pochopil, cítím se strašně poníženě. Prosím, pomozte mi.

30.12.2020 14:46: Linka důvěry STŘED
Dobrý den,
velice si ceníme toho, že jste se na nás obrátila.
Svěřujete se nám s tím, že máte abnormální strach ze zdravotnického prostředí. Bojíte se nejen bolesti, ale taky pocitu ztráty důstojnosti, ponížení. Máte strach z toho, že se nebudete moct bránit a že Vás někdo bude mít „v moci“. Podobné pocity zažíváte od dětství, před každou preventivní prohlídkou se třesete, pláčete, zažíváte úzkost i odpor. Přesto si nejste vědomá žádných negativních zkušeností, které by to vysvětlovaly. Doposud jste neměla intimní vztah, zažíváte nepříjemné pocity, i když někdo stojí blízko Vás. Nemáte se komu svěřit, cítíte se ponížená. Prosíte nás o pomoc.
Věřím, že situace, které nám popisujete, pro Vás musí být opravdu velice psychicky náročné. Všechna ta úzkost a strach se projevuje i třesem, pláčem. Ani si nedokážu představit, jak silné pocity v danou chvíli zažíváte a jak unavená z toho všeho možná jste. O to horší je asi vědomí, že bez zdravotnické péče se člověk častokrát neobejde. Existuje něco, co Vám pomáhá všechny ty pocity a strachy v podobných situacích zvládat? Píšete, že máte strach ze zdravotnického prostředí. Zažíváte tyto nepříjemné pocity už jen z přítomnosti ve zdravotnickém zařízení?
Máte strach z bolesti, ze ztráty důstojnosti, ponížení a z toho, že budete v něčí moci. Napadá mě, že při zdravotních vyšetření se člověk setkává s doktorem, který sám o sobě bývá často velkou autoritou. Při některých prohlídkách jeden ani nemá moc představu, co ho čeká, co po něm doktor může chtít a pro lékaře je to mnohdy tak rutinní, že ani moc nevysvětluje a myslí si, že pacient vše ví. Pro mnoho lidí je pak hodně náročné doptat se na vše podstatné, natož si prosadit jiný názor, než je názor lékaře. Možná, že i tahle skutečnost Vaší celkové reakci přidává. Co si o tomto názoru myslíte?
Dále zmiňujete, že máte problém s tím, když se Vás někdo cizí dotýká nebo jen stojí blízko Vás. Dlouho trvá, než si někoho k sobě připustíte. Přemýšlím o tom, jak moc Vás tohle všechno asi ovlivňuje v běžném životě. Zní to, že odevzdání se někomu a důvěra je pro Vás velké téma jak ve vztahu k lékařskému prostředí, tak co se týče vztahů s blízkými lidmi nebo navazování jakýchkoliv vztahů obecně.
Píšete, že se nemáte komu svěřit, nemáte nikoho, kdo by Vás pochopil, to mě mrzí. Určitě si zasloužíte oporu, vyslechnutí a někoho, s kým byste mohla všechny tyhle těžké chvíle sdílet. Už jen sdílení trápení může hodně pomoct, abychom se cítili lépe. Pokud není nikdo takový v okruhu Vašich blízkých, můžete se svěřit nám nebo některé další lince důvěry. Ačkoliv svěření se někomu může velmi pomoct a ulevit nám, na samotné řešení potíží je většinou potřeba dlouhodobější práce na sobě. Proto bych Vás moc chtěla podpořit ve vyhledání odborníka na duševní péči – psychologa či psychoterapeuta, se kterým byste mohla své úzkosti a strachy probrat a s jeho pomocí se zkusit dopátrat kde třeba mohly vzniknout a hlavně jak si s nimi poradit, aby se minimálně zmírnily, ideálně abyste se jich zbavila a přestaly Vám takto komplikovat život. Přišlo by Vám vyhledat si někoho na dlouhodobější pomoc a podporu a boj s úzkostmi jako vhodné řešení? V této době funguje většina psychologů a terapeutů online přes počítač, nemusela byste se tedy bát jakéhokoliv neznámého nebo nepříjemného prostředí, ani nepříjemného dotyku či blízkosti, mohla byste se k podpoře dostat z bezpečí svého domova.
Kdybyste měla jakýkoliv dotaz ohledně toho, jak např. terapie funguje, co od ní čekat, jak si odborníka vyhledat apod., můžete napsat, budeme tady pro Vás. Kontakty mají samozřejmě i na internetu.
Přejeme Vám, aby se Vám dostalo pomoci a podpory, kterou si zasloužíte. V případě potřeby se můžete obrátit přímo i na náš email linkaduvery@stred.info. Můžete také volat od 9:00 do 21:00 hod k nám na Linku důvěry STŘED na 775 22 33 11 nebo na 568 44 33 11.
Přejeme mnoho sil,
Linka důvěry STŘED