Dobrý den, mám dotaz ohledně léků. Již od poloviny července 2020 užívám léky Olanzapin, Risperidon, Lagosu, Valproaid.
Měl jsem od léta dg.schizoafektivní porucha manický typ. Sám na sobě pozoruji cca od konce září, že již příznaky manie ustoupily definifitně začly spíše depresivní stavy závislé také na méně světelných dnech.
Léku Valproiad (generikum Depakine chromo) užívám denně 1800mg, také již bez pauzy od letošního července.
Můj dotaz zní, nemůže mě nyní tato dávka Depakine chromo jinak Valproaid dostávat do depresivního stavu? Mělo by smysl říci svému ošetřujícímu psychiatrovi své zkušenosti s náladou a že mám podezření, že mi nepřetržitá dávka tohoto léku může způsobovat depresivní náladu? V příbalovém letáku Depakine chromo píšou, že se užívá při epileptickém záchvatu (to není můj případ) nebo při mánii (což byl můj případ někdy do konce září, pak převažuje jednoznačně depresivní ladění).
Ještě se chci zeptat, pokud bych měl užívat více než jeden rok velké množství léků
Olanzapin 10mg (0-0-2); Risperidon 2mg (2-0-2); Valproaid = Depakine chromo 500mg (1-0-2); Valpraid = Depakine chromo 300mg (0-0-1); Lagosa (1-0-1) a léky na krevní tlak hypertenzi Tenormin 50 mg (1-0-0) a Pirmail 2,5mg (1-0-0) ptám se, mohu si vypěstovat nějaký druh demence nebo kognitivního deficitu už jen užíváním nadměrného množství léčiv, které zde uvádím?
Děkuji a přeji hezké svátky.

30.12.2020 11:41: Černá Kateřina, MUDr.
Dobrý den,
Děkuji za důvěru v naší poradnu.
Pokud jste prodělal schizoafektivní manickou epizodu, dá se očekávat, že se časem může objevit epizoda depresivní a že se nálady mohou takto střídat. K tomu se u Vás objevily příznaky schizofrenie. Toto duševní onemocnění samo o sobě zhoršuje tzv. kognitivní funkce jako je pozornost, soustředění, úsudek, může zhoršit rychlost reakcí, způsobit rychlejší únavnost apod. a dále negativně ovlivňuje myšlení obecně.
Léky ke stabilizaci nálady typu valproátu se užívají dlouhodobě, aby se předešlo výkyvům na jednu či druhou stranu. Pak záleží na tom, jak zabírají, jaké fáze u Vás konkrétně převažují atd. . Valproát lze tedy ponechat i u depresivní fáze a má zde svůj význam.
Co se týká možného negativní vlivu na kognitivní funkce.
Především ale je nutné zvládnout psychiatrické onemocnění, to hlavně představuje riziko i pro trvalé narušení kognitivních funkcí. V manické ani depresivní fázi nebudete schopen řádně fungovat v běžných denních záležitostech, natož třeba pracovat a zvláště v kombinaci se s příznaky schizofrenie bývá vážný negativní a někdy i trvalý dopad na kognitivní funkce. Jde tedy o to medikaci vyvážit, aby se příznaky duševní poruchy potlačily a současně, abyste byl schopen, v rámci možností, fungovat.
Olanzapin, risperidon mohou někdy dledávky pacienta příliš tlumit a tím zhoršovat kognici a mohou dle některých studií někdy zvýšit riziko cévní mozkové příhody. U valproátu se někde objevují informace, že může mít negativní vliv na kognici, jinde se to zase nepotvrzuje. Záleží vždy na konkrétním jedinci. Nicméně onemocnění jako takové, jak už jsem psala, má na kognitivní funkce jednoznačně negativní vliv.
Určitě je ale nutné s Vaším ošetřujícím lékařem změnu nálady probrat a on pak zváží úpravu medikace.
MUDr. Kateřina Černá