Dobrý den,
k psychiatrovi chodím od svých čtrnácti let. Mám diagnostikovanou PP, ale myslím že bude jen součástí problému. Poslední dobou mám zase pocity prázdnoty ..jsem smutná .. návaly vzteku ... špatné myšlenky, zase jsem si začala ubližovat, mám výkyvy nálad v jednu chvíli jsem úplně happy a v tu druhou bych skočila pod most. Blázním kvůli maličkostem, občas se do toho přidá dezorientace (to už se naštěstí děje jen vzácně),furt brečím což mě dost rozčiluje. Zároveň bývám apatická, nedokážu odhadnout jak se příště zachovám a mnohdy ani nevím co dělám nebo říkám a když mi to dojde mrzí mě to (občas), moc nevěřím lidem (špatné zkušenosti), pracuju jako prodavačka, protože jsem v tom dobrá, baví mě to a pomáhá mi to se socializovat. Jinak asi nevím co od sebe můžu čekat a toho se bojím.

22.12.2020 08:24: Dočekalová Markéta, Mgr.
Vážená Karolíno,
jsem ráda, že se na nás obracíte v situaci, která pro Vás asi – z toho, co píšete – není vůbec jednoduchá. Ve Vašem dotazu je spoustu informací, ale přesto mi chybí možnost se Vás doptat osobně a strávit s Vámi nějaký čas. Napíši Vám tedy pár postřehů, co mě napadá, a snad budou užitečné pro další zamyšlení nebo hledání pomoci. Píšete, že „poslední dobou...“, tak si říkám, jestli se to, co popisujete (pocity prázdnoty, smutek, vztek), poslední dobou zhoršilo, nebo se to znovu objevilo? Změnilo se poslední dobou něco ve Vašem životě? Může stát, že různé okolnosti v našem životě, nebo v našem okolí, stres a podobně nás vyvádí z rovnováhy a zhoršují to, jak se psychicky cítíme. Někdy si to ani neuvědomíme, někdy se to různě střádá… Jak dlouho to „poslední dobou“ trvá?
Zároveň zmiňujete svoji práci – že Vám pomáhá a je to něco, v čem jste dobrá. Zkuste hledat, jaké další věci Vám pomáhají, dělají radost? Co Vám pomáhalo dříve? Mohou to být maličkosti, různí lidé, drobné radosti, činnosti, které Vás baví – tím, co pomáhá, je dobré se obklopit. Někomu pomáhá chodit do přírody, běhat, psát si deník, vyplakat se, zaboxovat si do boxovacího pytle, někomu se svěřit, pustit si hudbu… Někdy můžeme být zahlcení emocí, kterou právě cítíme, mít pocit, že nepomáhá nic, že nejsme schopni a ochotni něco zkoušet. Je ale dobré i přesto si té emoce všimnout, zkusit ji nějak vyjádřit, aniž při tom ublížím sobě, nebo druhému (někdo ze sebe vztek třeba vykřičí) a zkusit ji nějak zpracovat, dostat ze sebe, odvést pozornost (jak už jsem psala, způsoby jsou různé a různým lidem v různých situacích pomáhají různé věci). Zkuste si toho, co pomáhá, všímat, klidně si třeba na papír vypsat různé věci, které dříve pomohly, nebo byste je mohla zkusit. Klidně je můžete kombinovat, zkusit jich v tu chvíli více, když nepomůže jedno, může pomoct druhé. Zkuste si všímat, kdy se cítíte lépe a co Vám naopak Vaši psychickou pohodu zhoršuje. Jsou to třeba nějaké situace? Jak se dá něčemu alespoň trochu předcházet?
Píšete, že Vás trápí nečekané zvraty ve Vašem chování, že nevíte, co od sebe čekat. Je dobře, že se snažíte najít si pomoct a nezůstat na to sama. Zároveň zmiňujete, že k psychiatrovi chodíte už od čtrnácti let. Určitě doporučuji, abyste se se svým psychiatrem (pokud byste aktuálně u žádného v péči nebyla, zkuste si někoho vyhledat) spojila a řekla mu, jak se nyní cítíte, může se s Vámi domluvit na návštěvě, případně nějaké medikaci (nebo její úpravě), probrat s Vámi situaci, určitě bude lepší to řešit osobně, kde se Vás psychiatr bude moci ptát a strávit s Vámi nějaký čas. Je také možnost vyhledat pomoc i u klinického psychologa. Zvlášť, pokud máte špatné myšlenky a ubližujete si, máte pocit, že nad svým chováním nemáte kontrolu, nezůstávejte na to sama a vyhledejte pomoc odborníka, i oporu lidí ve Vašem okolí. Píšete, že nevěříte lidem, protože máte špatné zkušenosti – to by určitě stálo za to probrat, z Vašeho dotazu nevím nic bližšího, ale věřím, že i když může být těžké zklamání a bolestné zkušenosti překonat, najdou se lidé, kteří si zaslouží Vaši důvěru a dokáží Vás podpořit.
Kdybyste potřebovala nějakou pomoc okamžitě, pokud si budete chtít promluvit, nebo budete cítit, že je toho na Vás moc, můžete využít buď krizových center, nebo linek důvěry, ty bývají v provozu nepřetržitě a mnohdy i zdarma. Nějaké kontakty pro příklad uvádím na konci.
Přeji Vám, hodně síly a abyste se cítila lépe
Linka důvěry Praha https://www.csspraha.cz/prazska-linka-duvery
Seznam kontaktů na krizová centra, linky důvěry apod. https://nevypustdusi.cz/kde-hledat-pomoc/