Dobrý den jsem strašný rapl vytáčí mě když dceri něco říkám a ta mě má na háku a já prostě vybuchnu rvu jako blázen .dá se stím něco udělat aby jsem dokázal lépe reagovat děkuji za odpovekd |

18.12.2020 22:46: Francová Barbora, Mgr. et Bc. |
Dobrý den, Tomtome, vážím si toho, že se ptáte právě u nás v Internetporadně. Vztek, zlost, výbuchy – známe to všichni. Jsou to pocity, které jsou dané od přírody (stejně jako radost nebo třeba strach) a mají svůj důvod. Navíc, každému z nás nadělila příroda jinak „horkou krev“. Ve vašem případě jde o to, že byste chtěl vyjít s dcerou po dobrém, ale nedaří se – dcera na to kašle a vy bouchnete. Koho by to nenaštvalo? Je skvělé, že o tom přemýšlíte a hledáte způsob, jak z toho ven. To je moc důležitý krok ke změně – uvědomit si, co Vám vadí a co chcete dělat jinak. Odpověď s dovolením rozdělím na dvě části. První část se týká vztahu s vaší dcerkou. Nevím, v jakém je věku - to hraje VELKOU roli. Stručně řečeno – jiné důvody pro neuposlechnutí nebo ignoraci (třeba že si nechce uklidit) bude mít ve třech letech, v deseti letech nebo v patnácti letech. A to znamená, že je potřeba zvolit i jiný přístup, jak s dítkem jednat. Rodičovství je fuška...A ani tak to neznamená, že dítě stoprocentně poslechne (jsou to ale svéhlavé bytosti, že?). Dále je důležité, v čem přesně Vás má na háku – jde o nároky na ni, její povinnosti, to, jak s Vámi mluví anebo něco úplně jiného? Důležité je také odpovědět si - jak funguje vaše rodina? Máte s dcerou i chvíle, kdy si rozumíte, kdy je vám spolu dobře? Máte druhého rodiče, se kterým jste na východu dva a podporujete se? Jsou místa, kde Vám pomohou tohle lépe rozebrat a získat užitečné rady. Z těch bezplatných je to Centrum poradenství pro rodinné a partnerské vztahy – najdete si na internetu, kde je u Vás nejbližší a můžete si sjednat schůzku s psychologem či terapeutem, který s Vámi tohle rozebere. Pomoct může například i školní psycholog (pokud už je dcera školou povinná a jeho škola ho má. A pokud tento psycholog nabídne, že i když se to netýká školy, může vám povědět něco o dětské a rodinné psychologii). Z placených jsou to terapeuti a psychologové, kteří se věnují rodinným tématům v soukromé praxi (doporučuji – zkontrolujte si u jejich vzdělání, jestli mají psychoterapeutický výcvik). Opět najdete ty nejbližší, když prohledáte internet. Na témata rodinných konfliktů a výchovy dětí bývají i populární přednášky – zapátrejte, jestli se teď koná něco třeba online po internetu a jestli máte v blízkém městě centra, která se věnují výchově a takové akce pro veřejnost pořádají. A teď druhá část. Nedá se naučit to, abyste necítil vztek. To prostě nejde – za to může ta příroda. Ale mám pro Vás dobrou zprávu – to, jak se zachováte, když se naštvete, je něco, co se naučit MŮŽETE. A Můžete se naučit i to, abyste některým situacím, které vám vadí, uměl předejít a tím pádem nebudete mít potřebu se naštvat. Ale pokud do toho půjdete, počítejte s tím, že to bude chtít pracovat na sobě (a to znamená i připustit si některá osobní témata, které pro vás nemusí být příjemné). Opět Vám pomohou lidé a centra, o kterých jsem už psala. U zpracování vzteku je v základu důležité, abyste si, až budete v dobré náladě, v klidu sednul a promyslel si, které situace přesně vás vytáčejí. A kdy ještě se umíte ovládnout a kdy už je pozdě a zaručeně bouchnete. Poté se i lépe pracuje s tím, abyste se mohl rozhodnout, že se zachováte jinak – a promyslíte si, jak jinak by to šlo. Zkuste si vygooglovat techniku zvládání vzteku SEMAFOR, kde si můžete sám vyzkoušet, jestli Vám pomůže. Další tipy najdete třeba v těchto knihách - Davies, W.: Jak překonat vztek a podrážděnost; Křivohlavý – Jak přežít vztek, zlost a agresi. A ještě jedna důležitá věc – reagujeme daleko více zlostně, pokud nám v životě chybí koníček a způsob, jak „vypnout“ – odpočinout si, dělat, co nás baví anebo vybít nahromaděnou energii třeba sportem. Máte něco takového? A máte někoho, s kým je Vám dobře – ať už partnera, někoho fajn z rodiny anebo dobré přátele? Dobré vztahy také pomáhají a mohou nás ve změně podpořit. Tomtome, jestli do toho půjdete, počítejte s tím, že občas můžete bouchnout. To se stává a je to normální – nikdo se neovládá pořád. Důležité je, abyste viděl pokroky a ocenil se za to, že na tom dřete. A abyste vy i dcera byli spokojenější. Znovu - rodičovství je fuška. Držím Vám palce! S pozdravem a přáním všeho dobrého Barbora Francová |
Server InternetPoradna provozuje občanské sdružení InternetPoradna.cz.
ISSN 1801-5190 © InternetPoradna.cz, 2001-2013.
InternetPoradna.cz, jejímž autorem je InternetPoradna.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported .