Dobrý večer,potřebuji se s někým podělit o jednu velmi osobní věc,která mě posledních pár měsíců trápí (možná by byl adekvátnější výraz,ale nejsem schopna ho pojmenovat).V mém životě došlo k velké změně.Před létem jsem se stěhovala z P. na moravu,vyměnila jsem byt za hospodářství na vesnici,opustila jsem bezvadného zaměstnavatele a celkově změnila svůj život.Našla jsem si stejnou práci v oboru (školství),protože jsem byla přesvědčena,že mě moje práce baví.Ano bavila,dlouho.A i když přišli nepříjemné okamžiky,stále mě bavila.Jenže už několik měsíců v nové práci (oborově shodné s minulou prací) se v ní necítím dobře.Nechtějí se mi dělat přípravy, nechce se mi trávit čas s dětmi a nechce se mi do té práce vůbec něco dělat nebo tam jít.Nepasuje mi nový zaměstnavatel z mnoha pro mě podstatných důvodů.Netěším se z práce,kterou jsem milovala a jsem z toho popravdě nervózní a uvažuji o změně.Mám pocit,jakoby moje tělo říkalo "tak budeme dělat něco jiného.Naučíš se něco nového.Odejdi."Jenže,když se začnu dívat na inzeráty,tak vždycky skončím u "mého oboru".Neumím si představit,co bych dělala jiného,když jsem nikdy nic jiného nedělala.Nevím,jaký jiný obor zvolit,děsí mě,že někam půjdu a nebudu vědět,jak to chodí.Je mi jasné,že pokud chci změnu,musím ten "děs" překonat,ale zatím nevím jak.Baví mě práce se zvířaty,baví mě pracovat kreativně.V práci pásového typu bych zešílela.Ztrácím se v tom,co bych chtěla a na co mám.Hrozně bych se chtěla vrátit k mému bývalému z-teli,tam jsem se cítila dobře,až na malé vyjímky,ale to už nejde.Nedokázala jsem se přizpůsobit novým okolnostem,které mi nejsou vlastní.Rok v současné práci vydržím,ale mám pocit,že pokud v ní zůstanu nevím kolik dalších let,zůstane ze mě jen vyhořelá kantorka.Děkuji za nějaký váš úhel pohledu,jak se na věc ještě mohu dívat. S pozdravem EcoZen |

13.11.2020 12:51: Doleželová Markéta, Mgr. |
Dobrý den, díky, že píšete, je dobře, když v takovýchto okamžicích člověk nezůstává sám. Vaše situace působí docela rozpačitě, cítím z toho tu nejistotu, kterou popisujete. Zároveň z vás mám dojem, že o všem zodpovědně přemýšlíte a zvažujete alternativy. To je dobrá výchozí pozice, zároveň nás však někdy to, že přemýšlíme „až moc“ může v rozhodování brzdit. To má ale každý jinak. Popisujete zásadní změnu v životě, kterou jste už udělala. Trochu z toho mám dojem, jako by to možná ještě nebylo kompletní, jako by možná bylo potřeba změnit ještě další věci, abyste byla v životě spokojenější. Možná by mohlo pomoct vrátit se v myšlenkách do situace před vaším stěhováním a první změnou práce – co byla tehdy ta hlavní motivace pro to, udělat ten krok? Co tehdy hrálo zásadní roli v tom rozhodování? Co byste teď ve svém životě potřebovala jinak, aby vám bylo líp? Je to jen o práci, nebo jsou i další osobní věci? Na rovině našeho prožívání souvisí všechno se vším… Co je to, co ve skutečnosti chcete? Protože schopnosti a dovednosti je vždy možné se naučit, zdokonalit se v nich; důležité je ale to vědomí, že jste na „svém místě.“ Mám zároveň potřebu ocenit vaši zodpovědnost vůči práci, že to nechcete dělat jen z povinnosti, ale jde vám o to, abyste práci dělala opravdu dobře. Věřte tomu, že to není vůbec samozřejmost. Píšete o jiných typech práce, které by vás možná bavily, ale zároveň si nejste jistá. V podobných situacích je myslím vždycky určité napětí mezi tím, co by nás lákalo, a mezi tím, jaké jsou reálné možnosti/dostupné pozice. Popisovala jste určitý zmatek, který v tom vnímáte. Možná by bylo dobré si to všechno nějakým způsobem sepsat, graficky znázornit, zpracovat (píšete, že jste kreativní, tak myslím, že tento způsob práce by vám mohl vyhovovat), konkretizovat oblasti, které vás lákají, stanovit priority. Může to být možná i pouze nějaká etapa, po které se třeba vrátíte ke své původní profesi. Nebo možná bude potřeba změnit pracovní místo v rámci své profese. Variant je spousta a jednoznačnou odpověď vám nejsem schopna dát, přestože bych ráda, tak vám píšu alespoň několik podnětů k zamyšlení. Pokud cítíte, že zmatek a nejistota pořád zůstávají, určitě se nebojte obrátit na odborníka – psychologa/psychoterapeuta. V rámci konzultace (aktuálně na většině míst možnost i telefonického nebo online kontaktu) budete mít prostor situaci probrat víc dopodrobna, než přes tento internetový kontakt. Přeji vám hodně sil a dobrou volbu, Mgr. Markéta Doleželová psycholog, z.s. InternetPoradna |
Server InternetPoradna provozuje občanské sdružení InternetPoradna.cz.
ISSN 1801-5190 © InternetPoradna.cz, 2001-2013.
InternetPoradna.cz, jejímž autorem je InternetPoradna.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported .