Dobrý den, potřeboval bych pomoc. Rozvádím se s manželkou. Mám s ní desetileté dítě, naše manželství bylo velmi komplikované a ne úplně standardní - žena je o 14 let starší, než já. Z prvního manželství měla dvě děti a její exmanžel se zadlužil v řádu miliónů korun, což tížilo a pronásledovalo celou dobu také náš vztah. Ten se definitivně rozpadl, každý teď žijeme jinde a jsme odloučeni. Problém je v tom, že k manželce, ačkoliv jsem si dobře vědom toho, že se k ní nemohu vrátit a je to tak vlastně dobře, cítím stále velmi silné citové pouto. Asi půl roku nemůžu spát, když už se vyspím, tak se před tím musím pořádně opít. Nemůžu tím pádem normálně fungovat v práci. Popadají mě stavy melancholie a úzkosti, kdy běžně celé večery brečím. Cítím se zcela bezradný a zoufalý. Mám ještě čekat, že se situace srovná, nebo již raději vyhledat psychiatra? Děkuji za odpověď.

10.01.2020 12:05: Linka důvěry STŘED
Dobrý den,
velice si vážíme důvěry, s kterou se na nás obracíte.
Pozorně jsem si přečetla Váš dotaz, ve kterém píšete o komplikovaném manželství, které se definitivně rozpadlo. Žijete v odloučení, probíhá rozvod. Ačkoliv jste si vědom konečnosti vztahu, stále k manželce cítíte silné citové pouto, nemůžete spát, když už se vyspíte, předchází tomu opití. Popadají Vás stavy melancholie, úzkosti, často pláčete. Cítíte se bezradný a zoufalý. Toto trvá asi půl roku. Ptáte se, jestli máte počkat, než se situace srovná nebo jestli raději máte vyhledat psychiatra.
Rozchod dvou partnerů představuje pro člověka zátěž. Nelze zahodit několik let soužití, byť komplikovaného a ne úplně standardního. Oceňuji Váš náhled – i přes to, že Vás přepadají stavy melancholie, bezradnosti a zoufalství – cítíte, že obnovení vztahu není možné a říkáte si, že je to tak dobře.
Neexistuje jasně definovaná hranice, kdy už je vhodné vyhledat odbornou pomoc, ale z Vašeho psaní vnímám, že melancholie, úzkosti, nespavost ovlivňuje vaše bytí – abyste se vyspal, musíte se nejprve opít a následkem toho nemůžete normálně fungovat v práci. Uvádíte, že toto trvá přibližně půl roku. Jsem přesvědčená, že pokud nám psychický stav znemožňuje nasytit naše základní potřeby – třeba spánek a žít kvalitní život, je vhodné požádat o odbornou pomoc.
Můžete využít nejen psychiatrické pomoci, ale také můžete vyhledat odbornou psychologickou pomoc. Objednací lhůty mohou být k těmto specialistům delší, v mezičase můžete navštívit Vašeho obvodního lékaře, který Vám může krátkodobě předepsat medikaci, která zlepší Váš spánek.
Přemýšlím také, jestli ve svém okolí máte někoho blízkého, komu byste se mohl svěřit a mít v něm oporu. Je dobré moci se na někoho obrátit a nebýt se svými myšlenkami sám. Můžete také využít i služby naší Linky důvěry STŘED na číslech 775 22 33 11 nebo 568 44 33 11, případně využít poradenství formou chatu na elinka.iporadna.cz.
To, že jste napsal, může být jedním z prvních kroků, které povedou ke zlepšení vaší situace.
S přáním mnoha sil a brzkého obratu k lepšímu.
Linka důvěry STŘED