Dobrý den, je mi 21 let a od malička jsem byl v péči psychiatrů, nejprve kvůli ADHD, později v souvislosti s "Generalizovanou úzkostnou poruchou", z toho většinu času jsem bral antidepresiva jako rivotril, prozac, asentra, různé léky na spaní jako mirtazapin, apod., obvykle delší dobu a bez dlouhodobě kladných účinků. Téměř jeden rok se "léčím s těžkou depresí", teď užívám ráno Argofan, Derin (po derinu nejsem schopný dávat pozor, jakékoliv sedavé práce, chce se mi hrozně spát) a večer zase Derin a k tomu ještě Triticco. V poslední době nicméně ztratil jsem zájem úplně o cokoliv, nemůžu vstát z postele, udělat hygienu, několik dní nosím stejné oblečení (rekord je asi 7 dní) a bez koupání, nemůžu nic jíst, jsem rád, pokud se najím jednou/dvakrát denně a to je mi ještě potom špatně, mobil skoro nikdy nenabíjím a povinnosti si nedělám. Na smrt myslím den co den a mám z ní mnohem menší obavy než z budoucího žití plné nekonečného utrpení. Rodina na mě tlačí, ať se sebou něco dělám a mně to nejde. Jsem tak zoufalý, že jsem si včera dal víc prášků večer než jsem měl a spal jsem 17 hodin. Nyní je mi opět hrozně a nabývám různých přesvědčení, že se proti mě jistí lidé spikli, zdá se mi to i ve snech, strašlivě žárlím na jednu babu, ačkoliv vztah spolu nemáme, každého podezřívám, už mě to nebaví. Ven nechodím, s kamarády se setkávám zřídka. Nedovedu si představit, že takto budu žít celý život, jelikož nezvládám ani sebejednodušší úkony, pravidelnost a čas je mým nepřítelem a nevím ani, jestli budu schopen takto chodit do práce, jelikož nemám ani rád lidi a mezi cizíma se necítím nikdy dobře. Vím, že to, co dělám, je moc špatné, ale nedokážu si pomoct. Nejhorší asi je, když mi ty léky dojdou (nedávná zkušenost) a mě začne být neskutečně špatně naprosto bezdůvodně. Ptám se tedy, jestli v mém případě existuje možnost získat nějaký stupeň invalidity v případě, že se v budoucnu moje situace nezlepší, a do toho třeba i pracovat. Vlastně mi psychiatr doporučil i různé psychology, ale ani za dva měsíce jsem tam nebyl schopný zavolat. Děkuji za odpověď. |

03.10.2019 11:24: Junek Petr, PhDr. |
Dobrý den, je dobré, že jste napsal - svědčí to o Vašem zájmu o léčbu a to je vždycky dobré znamení. Jistěže potřebné informace máte již od svého ošetřujícího psychiatra, dal Vám doporučení na kolegy klinické psychology. Rozumím rovněž tomu, že je pro Vás velmi obtížné se odhodlat, zatelefonovat, vypravit se někam, atd. - přesně tak, jak to výstižně popisujete. Myslím si, že důležitá by u Vašeho onemocnění mohla být vícestranná podpora - podpůrná psychoterapie, návštěvy terénního týmu, apod. Tady mám na mysli komplexní péči, kterou poskytují jednak nově zřizovaná Centra duševního zdraví (CDZ), jednak poskytuje již existující středisko Práh (http://www.prah-brno.cz/kontakty). Navrhuji tedy, abyste svou situaci jednak probral se svým ošetřujícím psychiatrem, jednak se nezávazně informoval u pracovníků střediska Práh - s prvním kontaktem Vám případně někdo může pomoci. Tam byste zřejmě mohl obdržet i bližší informace o invaliditě a i o dalších psychosociálních souvislostech. S pozdravem Petr Junek, klinický psycholog Psychoterapie Břeh Praha 2 |
Server InternetPoradna provozuje občanské sdružení InternetPoradna.cz.
ISSN 1801-5190 © InternetPoradna.cz, 2001-2013.
InternetPoradna.cz, jejímž autorem je InternetPoradna.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported .