Dobrý den, poprvé za svůj život jsem se rozhodl někomu takhle svěřit. Vždy jsem se s tím chtěl vypořádat sam a když jsem pozadal o pomoc nějakému kamarádovi, tak nebyl schopný mi poradit protože to nikdy nezažil. Je mi 16 let a od 13 let trpím depresemi. Sepsal jsem co mě poslední dobou provází. Už si nevím rady. Předem děkuji za odpověď, Č.
Několik let trpím psychickými problémy. Poslední rok jsem si zažil nejhorší psychycike stavy, a to jsem si dřív myslel ze už to horší být nemůže. Jedná se o to že mám pocit jakoby byla moje duše obalená něčím špatným co silně ovládá mě a hlavně mou psychiku. I když se tak nechci chovat, nejsem to já, tak s tím nejde nic dělat. Hrozně tím trpím. Moje povaha a vlastnosti se absolutně obrátí. Je zvláštní ze tím nejvíce a troufnul bych si říct ze trpím jen ve skole. Jenže jsem ve skole většinu mého času, takže mě to silne poznamenává i mimo školu. Proto se taky s nikým ani moc nebavím a nemám moc kamarádů. Když jsem se jednou dostal z velkých problémů, tak jsem si řekl ze Potrebuju ke štěstí a proti tomu abych zahnal deprese hlavně kamarády. Jenže já sam si v tom nechtěně bráním ačkoliv se moc snažím to změnit.

06.09.2019 15:54: SPONDEA, o.p.s.
Dobrý den, Lukasi,
vážím si Vaší důvěry a toho, že jste se rozhodl nezůstávat se svými starostmi sám. Věřím, že pro Vás rozhodování nebylo lehké, obzvláště když uvážím, že jste se v minulosti nesetkal mezi svými kamarády s velkým pochopením. Pozorně jsem si pročetla Váš dopis. Píšete o něčem špatném, co Vás silně ovládá a Vy trpíte, hlavně ve škole. Všímám si, že ve Vaší zprávě už zmiňujete náznak možného řešení, co by Vám mohlo pomoct, a to jsou kamarádi.
Nejdříve bych Vás chtěla ocenit za způsob, jakým o sobě přemýšlíte a jak odvážně popisujete, co se Vám děje. Dospívající ve Vašem věku často řeší kamarády a vztahy, hledají, kým vlastně jsou, co prožívají, a jaké je jejich místo ve světě. Ne každý o tom ale mluví nahlas. Vaši zprávu chápu tak, že byste kamarády chtěl, ale nevíte, jak kamarádství navázat nebo udržet. Napadá mě, co se zkusit seznámit s někým mimo školu? Máte nějakou aktivitu, která Vás baví, bavila dřív, nebo jste si chtěl vyzkoušet? Může to být sport, počítačový kroužek, učení se cizího jazyka, dobrovolnictví, cokoliv Vás napadne. Najít ty „pravé“ kamarády může stát čas a trpělivost. Možná by Vás mohl podpořit i někdo z dospělých- rodiče, jiný příbuzný, vstřícný učitel nebo učitelka ze školy…
Určitě by stálo za to probrat osobně, co se Vám děje, co konkrétně Vás ovládá a co by se s tím dalo dělat. Pokud máte v dojezdové vzdálenosti Brno, je možné domluvit si konzultaci s psychologem u nás v organizaci Spondea (https://www.spondea.cz/). Jiné psychology můžete také najít na stránkách www.znamylekar.cz. Pokud máte ve škole školního psychologa, i ten by s Vámi mohl mluvit, o čem potřebujete. Výhodou by mohlo být, že by pomoc přicházela v prostředí, kde se Vaše potíže projevují nejvíc.
Lidé někdy mají různé obavy ze spolupráce s psychologem, ale věřím, že to stojí za to zkusit. Taky se můžete obrátit na Linku bezpečí a popovídat si o tom, co Vás tíží, telefon je 116 111 anebo fungují i na chatu (https://www.linkabezpeci.cz/sluzby/chatuj-s-nami/).
Pokud byste se rozhodl kontaktovat organizaci Spondea, zastihnete nás na telefonních číslech 608 118 088 a 541 235 511 nebo na emailu krizovapomoc@spondea.cz.
Ve Vaší zprávě čtu, že toužíte po změně a chci Vám dodat naději, že je možná. Nemusíte na to být sám. Držím palce!
Michaela Kadlecová,
psycholožka Spondea o. p. s.