Dobrý deň , som z Bratislavy a chcel by som sa prosim spytat ako sa da naucit zodpovednost ,ked ma to rodicia neucili od detstva a mam aj tie vzorce zle zabudovane. A inak mam stale problemy a to take,ze mama po mne stale krici A moja mama to robi a mam s nou stale problemy ,ze sa stara kde vsade som a neda sa s nou normalne porozpravat a stale mi nieco rozkazuje,dava zakazy a pod. Mam uz 18 rokov. A proste pyta sa co robim a nadava mi ,ze mozes vypadnut z domu ak jej nieco poviem. A stale ma kontroluje. Potom mam uzkost prihovarat sa druhym ludom a tak vsetko nizsie sebavedomie. Neviem co mam robit lebo nemozem sa tu nic naucit bud ma nejako obmedzuje alebo stale za mna rozhoduje. Vola mi ci som v poriadku potom hysterici ,vyplakava.vobec mi neveri a potom mojej kamoske pise cez facebook svoje verzie co ja jej hovorim,ze neni pravda ale ona jej v niecom veri . A neviem sa s nou na nicom poriadne dohodnut. Potom ja sa jej snazim nieco vysvetlit ona si ide stale svoje aj s druhymi ludmi tiez jej povedali ze nema napr. Z mojej(nasej)rodiny a ked jej poviem,ze to ti povedali zas to potom urobi a ja uz mam teraz z toho aj depresiu berem lieky a neviem co mam robit uz som v koncoch.A ja mam teraz aj socialne nedostatky pretoze nebavim sa moc s ludmi aj ked mi to tato hovori a zrazu mi to teraz v 18 povie akoze .ja sa to neviem sam naucit vsetko ked som mal nedostatky v detstve. A to ,ze mama za mna stale rozhoduje a pod. Mne to lezie na nervy,ked som dospely.A furt ma naucili sa drzat len rodiny a nic viac a tak isto pristupuje ku mne jak ku bratovi ktorý ma Downov syndróm. Mám doma otca ktory je po mozgovej prihode a stale po mne vrieska takze ho chcem poslat niekde psychologovi alebo psychiatrovi lebo sa to neda vydrzat. Mám plánovať odsťahovanie alebo ináč to mám prosím vyriešiť ?Ďakujem pekne za odpoveď.

12.08.2019 13:40: Rychlá Kateřina, Mgr.
Dobrý den,
pokud tomu dobře rozumím, píšete nám, protože máte neshody v rodině a vadí Vám, že se k Vám na jednu stranu Vaši rodiče nechovají jako k dospělému, kontrolují Vás, nebo na Vás křičí a na druhou stranu po Vás chtějí věci, kterých nejste podle Vás schopný právě proto, že nejste zvyklý přebírat zodpovědnost.
Ptáte se, jestli to máte řešit odstěhováním. Je to možnost, která ale znamená, že budete muset přebrat zodpovědnost, je tedy otázka, jak moc se na toto cítíte. Doporučovala bych Vám promluvit si o tom osobně s Vaším psychiatrem, případně jiným člověkem, kterému věříte. Po internetu se na tuto otázku jednoznačně odpovědět nedá. S člověkem, který Vás zná, nebo s psychoterapeutem ale na řešení přijít můžete.
Pokud by se Vaše obtíže stupňovaly a potřeboval byste si promluvit dříve, můžete využít např. chat na webu ipcko.sk, nebo např. tel. č. Linky nádeje 055/644 1155.
Přeji Vám hodně sil a odvahy k dalším krokům,
Mgr. Kateřina Rychlá
psycholožka služeb iPoradna a Poradna
z.s. InternetPoradna.cz