Dobrý deň,som z Bratislavy a mám problém už dlhšie s tým,že keď rozmýšlam tak si namýšlam a mám taký pocit ,že to súvisí so sustredením a neviem čo s tým a mám v tých myšlienkach chaos.
Ďakujem.

07.05.2019 08:37: Pokorná Kateřina, Bc.
garantoval Rychlá Kateřina, Mgr.
Milý Maroši,
děkuji Vám za důvěru, se kterou se obracíte na naši poradnu. Popisujete problém týkající se myšlení a také zmiňujete, že se ve Vašich myšlenkách nachází chaos. Máte pocit, že by to mohlo souviset se soustředěním. Vnímám, že už je pro Vás tento stav značnou přítěží, obzvláště pokud, jak píšete, trvá delší dobu. A proto je dobré a moc si cením toho, že se snažíte hledat cestu jak z toho ven, cestu k úlevě.
Nejsem si jistá, zda jsem správně pochopila význam slovního spojení „namýšlam si“ - rozumím tomu tak, že si „přimýšlíte něco navíc“. Pokud tomu tak je – napadá mě, zda se „přimýšlení“ týká nějakých konkrétních myšlenek? Konkrétních situací? nebo Kdy jste si ho začal uvědomovat? Zkuste si tyto otázky zodpovědět a zamyslet se nad tím, co ono „přimýšlení“ spouští. Říkám si, že pokud se Vám tento spouštěč podaří objevit, bude možné proti němu účinněji bojovat (např. naučit se v těchto okamžicích zaměřit pozornost na něco jiného, naučit se zaměřit pozornost na realitu, přítomnost).
Rozumím tomu, že v tak velkém množství myšlenek můžete pociťovat chaos a hůře se Vám soustředí. Chtěla bych Vás ujistit, že určitou míru myšlenkového zmatku zažívá téměř každý člověk. Žijeme v uspěchaném světe a pod tíhou plánů, povinností, zážitků z minulosti, starostí i radostí se mnozí z nás nedokáží ani na chvíli zastavit. Často přeskakujeme mezi jednotlivými myšlenkami a nedokážeme se pořádně soustředit na jednu věc. Obavy z toho, že vše co musíme udělat nestihneme, že se něco nepovede nebo že v něčem selžeme, potom v konečném důsledku vedou k tomu, že se cítíme v napětí a pod tlakem.
V následujících řádcích zkusím zmínit nějaké tipy, které by Vám mohly pomoci. Soustředění, resp. všímavost lze trénovat např. pomocí techniky mindfulness. Stručně řečeno jde o to, že se člověk učí záměrně věnovat plnou pozornost tomu, co se děje v přítomném okamžiku, a to bez posuzování. Přikládám odkaz na webové stránky, kde se dočtete více informací: https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/2807/co-je-vsimavy-stav-mysle-mindfulness-a-ako-nam-v-zivote-moze-pomoct . Dále přikládám odkaz na stránky Českého mindfulness institutu, kde jsou zmíněny tipy, jak tuto dovednost každý den trénovat: http://www.mindfulness-institut.cz/co-je-mindfulness/ . Na internetu také naleznete spoustu videí, které Vám mohou v tréninku pomoci. Změna je možná, ale pravděpodobně nenastane ze dne na den. Chtěla bych Vás podpořit v tom, abyste byl vytrvalý. Tuto dovednost je totiž třeba krátkým a pravidelným cvičením rozvíjet.
Některým lidem pomáhá zaznamenávat si tok svých myšlenek na papír. I vy si můžete zkusit vytvořit takovou myšlenkovou mapu. Může Vám pomoci jednotlivé myšlenky zachytit, pojmenovat, utřídit a zařadit tam, kam patří. Také bych Vás chtěla povzbudit k tomu, abyste se nebál vypovídat někomu, komu důvěřujete. Může to být rodič, sourozenec, přítel, kamarád, kdokoliv. Zkušenost je taková, že je dobré o tom chaosu, který se v nás odehrává, mluvit. Závěrem bych zmínila, že pro lepší soustředění také pomáhá prokládat práci či učení pravidelnými přestávkami. Dobré je sportovat, trávit čas na čerstvém vzduchu a mít dostatek kvalitního spánku.
Pokud máte pocit, že je situace, ve které se nacházíte, nad Vaše síly a nebo, že jste na ni sám, určitě se nebojte vyhledat a oslovit psychologa, který Vám v bezpečném prostředí pomůže projít cestou ke změně.
Přeji Vám hodně sil, vytrvalosti a brzkou úlevu!
Kateřina Pokorná