Dobrý den, hledám začátek pomoci pro mojí sestru, která je dlouhodobě nemocná(schizofrenie) a o kterou mám obavy. Nárazově je léčena a ubytovávána v PN v Praze a její stav se evidentně zhoršuje a neznám postup, jak jí pomoci. V bludech a depresích po léčbě v jiném pražském zařízení je odvezena do PN, ze kterých má evidentně hrůzu a děs. Myslím, že rodina by jí ráda pomohla, ale neví jak. Má dceru, přítele i matku, ale nic nepomáhá a nelepší se, spíše naopak. Jak do tohoto jablka kousnout a z jaké strany? Jsem sestra. Děkuji za jakoukoliv odpověď.

20.03.2019 15:05: Stromšíková Dagmar, Bc.
garantoval Rychlá Kateřina, Mgr.
Dobrý den,
jsem ráda, že jste se s důvěrou obrátila na naši online poradnu. Z vašich slov vidím, jak vám na sestře záleží a ráda byste ji v této tíživé situaci pomohla.
Píšete, že je sestra nárazově ubytována a léčena v psychiatrické nemocnici.
Zmiňujete, že vy a vaše rodina prožíváte děs z konkrétního zdravotnického zařízení. Občas mohou psychiatrické nemocnice nahánět strach, protože je v nich spousta lidí s těžkými životními osudy. Zkuste se zamyslet nad tím, co přesně vás znepokojuje a jestli je možné Vaše obavy nějak zmírnit. Můžete o tom např. promluvit s personálem, kterému je dané prostředí vlastní.
U takto závažných onemocnění jako je schizofrenie, je někdy opakovaná hospitalizace nezbytná. Nutná je také celoživotní medikace, která většinou sníží potřebu opakovaných pobytů v PN. Zmínila jste, že se její stav zhoršuje. Pokud máte možnost a povolení, promluvte si s jejím ošetřujícím lékařem, který by vám mohl k onemocnění vaší sestry povědět něco více. Léčba schizofrenie je celoživotní boj, který vyžaduje trpělivost a čas… (ale v řadě případů při dodržení léčby mohou pacienti žít docela spokojený život.)
Píšete, že vaše sestra má rodinu, to je dobře, může to být pro ni důležitá opora. Vy ji můžete pomoct tím, že ji budete navštěvovat, povzbuzovat, zajímat se o ni a být tady pro ni.
Je to tíživá situace, jak pro ni, tak pro vás a celou rodinu. Napadá mě, že by byla vhodná i psychologická pomoc. K jakémukoliv dotazu můžete využít linku důvěry (seznam linek najdete např. zde), či přímo terapii, kde vám bude poskytnut nový pohled na věc.
Zde přikládám také web, kde je jasně a srozumitelně zpracována problematika onemocnění a rady pro blízké: https://www.greendoors.cz/cs/schizofrenie-psychoza-a-dusevni-onemocneni/
Přeji vám dostatek trpělivosti. Hodně sil!