Dobrý den, co mam dělat mně rodiče četli málo knih v dětství hlavně do sedmi let, kdy se tvoří struktury v mozku. A málo hraček na tvoření mozkových drah prý se tvoří až 75%, a bratr je postižený a vyrůstal jsem navíc i s ním takže mám to těžké. Co mám teď dělat abych to věděla rozvíjet. Dá se to prosím? A souvisí to také se vzorci chování. Děkuji mockrát. Mám 18 let.

03.12.2018 22:16: Dočekalová Markéta, Bc.
garantoval Rychlá Kateřina, Mgr.
Vážená Eliško,
z Vašeho dotazu cítím velkou touhu se nějak rozvíjet, vzdělávat a zlepšovat, což je určitě něco, co je dobré pro nás všechny a jedná se o proces na celý život. Také to na mě působí, že možná máte trochu strach, jestli rodiče něco nezanedbali. Jsem ráda, že se na nás obracíte se svým strachem a abyste získala nějaké tipy, jak s tím naložit. Píšete, že bylo těžké vyrůstat vedle bratra s postižením – z Vašeho dotazu bohužel mám málo informací, co konkrétně pro Vás bylo nejtěžší, ale obecně ano, pro mnoho zdravých sourozenců je to náročná zkušenost. Bylo by fajn, kdybyste měla někoho, kdo má podobnou zkušenost (má sourozence s postižením) a mohla byste si s ním popovídat. Existují různá sdružení a podobně, kde se tyto rodiny scházejí…
Říkám si, co se děje, že u Vás vznikla tahle obava a proč právě teď? Nevím, co jste četla za zdroj, nebo odkud máte informaci, že většina mozkových struktur se vyvíjí do 7 let. Samozřejmě je důležité děti rozvíjet, to máte pravdu. Je důležité dávat jim dostatek podnětů a zkušeností, zážitků, povídat si s nimi. Máte také pravdu, že dětský mozek je tvárný. Ale učíme a rozvíjíme se celý život. Píšete, že rodiče Vám četli málo knížek, z toho soudím, že nějaké alespoň ano, navíc jste určitě chodila do školy, pohybovala se mezi kamarády a příbuznými, možná jste měla nějaké kroužky, anebo si pak četla knížky sama a tím vším se člověk rozvíjí. Děti se učí i pozorováním ostatních, tím, že jsou v různých situacích doma i mimo domov a nasávají podněty všude okolo. Opravdový problém by nastal v extrémní situaci, kdy by dítě bylo zavřené někde doma, nikdo na něj vůbec nemluvil, nikam nechodilo a nemělo vůbec žádné podněty. A i v takové extrémní situaci se dá něco dohnat.
Rozvíjet se pořád můžete i teď – na prahu dospělosti. Možná ještě stále chodíte do školy a učíte se nové věci. Můžete si také najít něco, co Vás bude bavit a naplňovat a zároveň tím budete „cvičit mozek“, koneckonců, když jste zmiňovala ty knížky, ty i v dospělosti jsou fajn způsob, jak si třeba rozšířit slovní zásobu. Určitě máte nějaké zájmy, něco, co Vás baví a čemu se věnujete. Máte také možnost si třeba cíleně trénovat takzvané kognitivní funkce – paměť, pozornost a podobně. Zkuste třeba maličkosti jako jít na nákup bez napsaného seznamu, vyluštit sudoku… záleží jen na Vás, co se Vám bude líbit a co vymyslíte. Případně existují i knížky s různými úkoly a rébusy – na konci odpovědi posílám pár tipů. Obecně, když se chcete rozvíjet jako osobnost a trénovat svůj mozek, je dobré mít všestranné činnosti a zájmy, pořád se učit něco nového, moc si věci neusnadňovat, ale naopak trénovat (třeba tu paměť), zkoušet věci dělat různými způsoby..
Nerozumím moc tomu, co píšete o vzorcích chování, co tím myslíte? Opět – děti se učí hodně pozorováním a zkušeností a rodiče nejsou jediní, kteří dítě nějak rozvíjejí, formují a učí. Také nevím, jaké myslíte hračky – panenka nebo stavebnice, každá ta hračka Vás rozvíjí jinak. A děti jsou vynalézavé a často si nejlepší hračku udělají z toho, co hračka ani původně nebyla. Důležité je vůbec mít tu možnost si hrát a poznávat svět.
Na závěr bych se ještě ráda vrátila k té informaci o mozkových strukturách a spíš obecně Vám řekla o informacích, které se k nám dostávají – na internetu, v televizi, ale i třeba v knížkách, se k nám dostane spoustu informací, které nás mohou někdy vyděsit, znepokojit, překvapit nebo naštvat.. Vždycky je ale důležité si pamatovat, že ne každá informace musí být nutně pravdivá a je dobré si informace ověřovat z více zdrojů a také se dívat, ze kterého zdroje informaci mám a jak moc je zdroj spolehlivý.
Přeji Vám, ať se splní Vaše touha rozvíjet se a vydrží Vám chuť se zlepšovat :-)
Tipy na příklady knih rozvíjejících kognitivní funkce:
Knihy od Jitky Suché (nejen pro seniory) https://www.databazeknih.cz/autori/jitka-sucha-16451
https://obchod.portal.cz/hry-a-treninky/prijdou-tri-logici-do-baru/
https://www.grada.cz/110-her-pro-rozvoj-mysleni-lepsi-pamet-a-koncentr-6410/