Dobrý den,
Léčím se s hraniční poruchou osobnosti. Mým největším problémem je sebepoškozování. Poslední rok jsem strávila po nemocnicích, to bylo k ničemu, jen mám spoustu léků. Začala jsem chodit do denního stacionáře, ale i to se bojím, že je zbytečné. Mám strach před skupinou mluvit. Něco málo mi přináší příběhy ostatních, protože pak vím, že v tom nejsem sama. Chodím tam s úzkostí, která často vede k dalšímu sebepoškozování, kterého bych se ráda zbavila. Ono mě vždy dovedlo k ublížení si. Bojím se toho, už se mi jednou podařilo přeříznout tepnu a to v době hospitalizace. Neumím s tím zacházet, někdy se podaří se ovládnout, jindy ne. A není to ani závislé na tom, jestli si vezmu rivotril. Racionálně vím, že to je problém, obzvlášť v tom rozsahu, v jakém k tomu dochází. Nevím co mám dělat, chci se toho zbavit, ale nic nepomáhá

12.05.2018 20:17: Junek Petr, PhDr.
Vážená slečno/paní,
léčba Vámi popisovaných obtíží je možná, avšak vyžaduje trpělivost, s jejíž pomocí můžete postupně budovat stabilnější psychickou strukturu. V praxi to znamená průběžnou práci s úzkostí - té se opravdu nelze zbavit, je to přirozená lidská reakce, avšak ne vždy výhodně zpracovávaná. Pro Vás uspokojivé zpracování úzkostí je dostupné právě v kombinaci medikace a psychoterapie. Zejména skupinová psychoterapie poskytovaná formou denního stacionáře poskytuje nemocnému každodenní podporu a systematickou možnost opakované práce s úzkostí. Hospitalizace je nezazší možnost: jak vidno neposkytuje Vám dostatečné útočiště před ataky úzkosti, možná jste tam paradoxně více sama a ohrožená, než v psychoterapeutické skupině. V ní opravdu není čeho se bát: avšak je možné, že obava z toho, jak Vás ostatní uvidí, Vaše obava ze studu Vás může v léčbě zpomalovat. Vždycky ale můžete zkusit znovu a znovu ve skupině zkoušet mluvit o svých obavách, tak abyste si mohla postupně zažít, že skupina je oporou a ne dalším ohrožením. Jistěže to není snadné, ale - vyplatí se to.
S pozdravem
PhDr. Petr Junek,
klinický psycholog, psychoanalytik
SPS Břehová, Praha 1