Dobrý den s manželem jsme se rozvedli, máme spolu 8letého syna, kterého jsem dostala do výhradní péče. On náš rozvod nese velice špatně a dává mi to za vinu. Říká že za to můžu a proč jsem nechala tatínka odejít. Když je u bývalého na víkend tak mu zase pořád říká proč odešel a proč už ho nemá maminka ráda. Neklapalo nám to půl roku a pak jsme se rozhodli rozvest v listopadu 2017. Prosím co mam synovi říct.

12.05.2018 12:11: Brychová Kateřina, Bc.
garantoval Rychlá Kateřina, Mgr.
Milá Iveto,
děkuji za důvěru, se kterou se obracíte na naši internetovou poradnu. Podle toho, co píšete, se nacházíte v těžké situaci a chtěla bych Vás proto nejprve ocenit, že jste se rozhodla ji řešit a obrátila se na nás. Popisujete, že jste se před rokem rozvedla se svým bývalým manželem a od té doby máte ve výhradní péči společného syna, který Vám rozvod často dává za vinu a pochybuje o tom, že ho máte ráda. Právě proto byste se chtěla poradit, co mu říct nebo jak situaci řešit.
Když se nad tím zamýšlím, napadá mě k tomu několik věcí. Rozvod patří bezesporu k velmi náročným situacím, o to více, pokud se dotýká dětí a společné péče o ně. Z toho, co popisujete mi připadá, že se syn stále hledá a je ze situace zmatený. Pokládám si proto otázku, jak jste mu celou situaci před rozvodem vysvětlili a jestli jste mu dali prostor se na ni doptat a porozumět jí. Napadá mě také, jestli se v názorech s bývalým manželem shodujete nebo naopak rozcházíte, protože to vše může mít vliv na to, jak syn rozvod a odstěhování otce snáší.
Co se týče Vaší otázky, myslím, že by bylo vhodné si nejprve se synem zkusit promluvit a zjistit, jak celé situaci rozumí. Ať už byla příčina rozvodu jakákoliv, ujistěte ho, že ve vztahu k němu se nic nezměnilo a je stále milován. Obvykle v této situaci pomáhá říci, že přestože spolu s jeho otcem nežijete, oba jste stále jeho rodiče, kteří ho mají rádi. Pokuste se mu také vysvětlit, že za rozvod nenese vinu nikdo z Vás, a to ani on sám. Můžete mu dát prostor, aby se doptal na cokoliv ho bude zajímat, a především ho ujistit, že ten důležitý je pro Vás stále on. Děti často potřebují tato slova slyšet stále dokola, tím více, pokud je pro ně rozvod obtížný.
Dále co mě napadá a již jsem to nastínila výše je, že by mohlo pomoci si s bývalým manželem promluvit a zjistit, zda se synem jednáte oba stejným způsobem. Zkusit se zamyslet na tím, zda vysvětlujete rozvod oba synovi stejně nebo jestli například jeden na druhého vědomě či nevědomě nesvádíte vinu. Děti jsou někdy velmi zmatené v nové situaci, právě pokud rodiče nejsou ve svých názorech jednotní. V takovém případě může pomoci domluvit se s bývalým manželem na společném stanovisku, které budete před synem zastávat.
Na závěr si možná říkáte, jste již zkusili vše, co jsem popsala, ale syn situaci nese stále špatně. Pokud je tomu tak, nezapomínejte, že někdy je nejlepším řešením čas. Některé události se nedají vyřešit najednou a trvá nějakou dobu, než se začnou vyvíjet či obracet k lepšímu. V takovém případě zkuste být silní, vytrvat a vystupovat stále stejně.
Pokud by se situace zhoršovala nebo jste si potřebovala s někým promluvit osobně, přikládám kontakt na Poradnu pro rodinu a mezilidské vztahy https://www.mpsv.cz/files/clanky/2663/adresar.pdf. Dále můžete také kdykoliv využít služeb našeho chatu na adrese www.elinka.iporadna.cz, nebo telefonické linky 222 580 697, která je v provozu 24 hodin denně
Přeji Vám mnoho sil!
Bc. Kateřina Brychová