Dobrý den,
máme témeř 7letého syna - v 1. třídě. Podle mě má nějakou emoční instabilitu, díky které má ve škole mezi spolužáky i doma věčné konflikty. Dost věcí si bere osobně, rozzlobí se a pak se chce mstít i přesto, že konflikt začne on. Nevidí (nechce?) si připustit, že by měl začít respektovat ostatní lidi, pravidla - jakoby viděl jen svou osobu. Tím, že je ,,kontrolován,, se cítí pod tlakem a ventiluje si to přehnanými reakcemi doma, což nás vysiluje. Potom ale vidím, že je z toho sám unavený, většinou nedokáže zdůvodnit příčiny svých přešlapů. Potom má tendence teatrálně křičet, že se zabije, ať mu namlátíme nebo naopak že nás zastřelí (když ho chytí amok). Po ,,vypuštění páry,, pak zase funguje normálně -je to pro nás psychicky náročné. Snažíme se s mužem být důslední, jasně stanovujeme pravidla, ví, jaké následky bude mít jeho negativní chování. Už navštěvujeme pedagog.-psycholog. poradnu, jsme návštěvníky klinické psycholožky - zatím je podezření na ADHD, ale není to typické , mě se to nezdá. i když pozornost udrží kratší dobu než je běžné, lehce se nechá rozptýlit. Pokud mu někdo zrcadlí jeho špatné chování, může se zbláznit :-) A dost často lže - vymýšlí si, fabuluje, snad tomu i věří . Vypadá to jako únik od problémů - přitom ví, že na něho nebudeme řvát a mlátit ho, když se přizná. Vím, že uvnitř je dobrý človíček, který se v tom nějak ,,plácá,, - bojím se, že má třeba nějakou psychiatrickou poruchu.

12.03.2018 11:19: Junek Petr, PhDr.
Vážená paní,
ano, zřejmě může jít o emoční nestabilitu, ale souhlasím s Vámi, že je důležité vědět, jakého je původu. Rovněž se mi zdá, že pro to děláte co můžete (viz Vaše kontakty s odborníky). Diagnóza je v takovýchto případech důležitá, umožní další případnou léčbu, resp. úpravu chování. Citlivě odhadujete, že se v tom Váš syn "nějak plácá": můžete mu pomoci citlivým přístupem, zájmem, spoluprací s odborníky - pak se i můžete dozvědět, co se nejspíše se synem děje.
Někdy nebývá snadné v tomto věku dítěte dobrat se rychlé a přesné odpovědi na Vaše dotazy, avšak je to dostupné - může to však chvíli trvat. Pro tuto chvíli je mi zdá, že pro syna děláte to dostupné.
S pozdravem
PhDr. Petr Junek,
klinický psycholog