Dobry den, chtěla bych se zeptat co mam delat když se mi 12ti leta dcera zacala pořezávat ruce snazim se s ni o tom mluvit ale nechce mi k tomu nic rict.Jak ji presvedcit aby to nedělala a aby o tom zacala mluvit. Dekuji moc za radu.

12.03.2018 00:02: Rychlá Kateřina, Mgr.
Dobrý večer,
chápu, že, pokud vidíte, že si Vaše dcera dobrovolně ubližuje, můžete být nejistá. To je pochopitelné a já děkuji za Vaši důvěru v naši pomoc a radu.
Obávám se, že přesvědčit dceru k tomu, aby to nedělala, může být teď nadlidský úkol, který může fungovat spíše naopak - že se dcera ještě více uzavře a může Vás brát jako protivníka, čímž toho moc nezískáte.
Jako máma si umím představit, že je pro Vás strašně těžké od takového přesvědčování upustit, přesto Vám spíše doporučuji, abyste mluvila o tom, jak se cítíte v té situaci Vy. Dejte dceři najevo, jak ji máte ráda, že se o ni bojíte, ale i to, že byste jí chtěla porozumět a že jste tady pro ni, když bude potřebovat Vaši pomoc, nebo Vám bude chtít něco říct.
Pokud byste cítila, že být takto v pozadí a jen čekat je pro Vás příliš těžké a opravdu to nejde, protože Vaše obavy převažují, zkuste vyhledat psychologa. Ten může být oporou jak dceři, tak i Vám a v jistém smyslu Vám s dcerou může alespoň zpočátku dělat jakéhosi prostředníka, pomoci Vám najít cestu, jak spolu otevřeněji komunikovat.
Jinou cestu představuje např. Linka bezpečí, která je určena jak dětem, a to na bezplatném čísle 116 111, tak i rodičům na tzv. Rodičovské lince 606 021 021. Linka 116 111 je k dispozici nonstop, Rodičovaká linka pak ve všední dny od 13 do 19 hodin a poskytne Vám možnost podrobněji popsat Vaši situaci a najít třeba i alternativy, které jsem nezmínila.
Ať zvolíte kteroukoli z variant, přeji Vám hlavně hodně sil.
Mgr. Kateřina Rychlá
psycholožka služeb iPoradna a Restart
z.s. InternetPoradna.cz