Dobrý den, žádám o radu jak postupovat pokud chceme pomoci naší matce , která mromadi odpadky. Nemoc si nepřipoští a léčit se odmítá. Stav trvá již 10let. Moc děkuji za odpověď.

05.12.2017 10:12: Linka důvěry STŘED
Dobrý den,
děkujeme, že jste se na nás obrátil pro radu, když máte zájem pomoci své matce s dlouhodobým problémem. Píšete, že již 10 let Vaše matka hromadí odpadky, svou nemoc si však nepřipouští a odmítá se léčit. Chcete vědět, jak máte postupovat.
V první řadě Vám chci říct, že je opravdu dobře, že pro svou matku hledáte pomoc. Hromadění nepotřebných věcí může být příznakem tzv. Diogenova syndromu, což je porucha, kterou dotyčný ve většině případů nedokáže zvládnout vlastními silami. Hlavním důvodem je právě to, že člověk trpící syndromem chorobného hromadění věcí si (jak také píšete) svou nemoc neuvědomuje, má pocit, že jeho chování je v pořádku a nechápe, proč na něm měl cokoliv měnit. Špatný náhled tedy způsobuje nulovou motivaci k léčbě a navzdory tlaku od blízkých osob nebo lékařů nemocný nevěří, že má vážnou psychickou chorobu.
Léčba Diogenova syndromu je proto náročná a zdlouhavá, vyžaduje kombinaci farmakoterapie (podávání medikace, která tlumí nutkání k hromadění) a psychoterapie, během které se pacient učí zbavovat se nepotřebných věcí s menším stresem a snižovat svou nadměrnou potřebu. Je proto nezbytné vyhledat pomoc psychiatra a po domluvě s ním zvolit vhodnou psychoterapii.
Možná Vás nyní napadá, že vyhledání pomoci psychiatra je nereálné, pokud si Vaše matka svou nemoc neuvědomuje, bohužel je to jediný způsob, jak jí zajistit potřebnou péči. Můžete se s psychiatrem nejprve spojit telefonicky a požádat o radu, jakým způsobem máte s matkou komunikovat a vysvětlit jí, co se bude dále odehrávat. Nabízí se například využít Linku naděje na čísle 547 212 333, kterou obsluhují psychologové a zkušené zdravotní sestry s psychiatrickou specializací a sebezkušenostním výcvikem v psychoterapii nebo linku Krizového centra FN Brno na čísle 532 232 078, kde je vedle sester v případě potřeby možnost promluvit přímo s lékařem psychiatrem. Na všech uvedených telefonních číslech jsou Vám k dispozici odborníci na psychiatrickou problematiku, kteří mají velké množství zkušeností a pomohou Vám podniknout konkrétní kroky pro nalezení pomoci pro Vaši matku. Poradit se můžete také v neziskové organizaci Fokus, která pomáhá osobám s duševním onemocněním, a to na telefonním čísle 777 800 983 nebo na e-mailové adrese krize@fokus-praha.cz.
Nepíšete více o tom, jakých rozměrů hromadění nabírá, někdy se stává, že lidé hromadící nepotřebné věci žijí v hygienicky neuspokojivých podmínkách, přestávají o sebe pečovat a zhoršuje se jejich fyzický stav. Pokud se stav Vaší matky popsanému blíží a fyzicky ji ohrožuje, neváhejte využít pomoc rychlé záchranné služby na čísle 155.
Přestože nyní hledáte pomoc hlavně pro svou matku, chci Vám připomenout, že je nezbytné nezapomenout při tom také na sám na sebe. Léčba Diogenova syndromu je zdlouhavá, změny se objevují pomalu a ne vždy jsou velkých rozměrů. Je důležité být matce oporou, mluvit s ní o tom, co se s ní děje a proč, nicméně je také velmi důležité, abyste se sám měl na koho obrátit. Máte ve svém okolí někoho, s kým můžete o situaci promluvit, například rodinu, sourozence, přátele,…?
Internetové poradenství má své limity, pokud budete mít zájem situaci probrat více, můžete zavolat na naši anonymní Linku důvěry STŘED, a to každý den od 9 do 21 hodin prostřednictvím tel. 568 44 33 11 a 775 22 33 11, nebo se na nás obrátit prostřednictvím chatu - bližší informace o chatu najdete na www.elinka.iporadna.cz. Využít můžete také e-mailu na linkaduvery@stred.info.
Přejeme Vám brzké nalezení vhodné pomoci pro Vaši matku a hodně sil při jejím doprovázení!
Linka důvěry STŘED