Dobrý den,
už několik let přemýšlím nad odbornou duševní pomocí, ale odvahu někam docházet vážně nemám. Dnes jsem vyplnila různé psychotesty jako je test na úzkost, zda ji člověk má či ne, deprese, sociální fobie, velký psychiatrický test SCL-90 atd. Většina mi vyšla pozitivních. Nevím, co mám dělat, jak si pomoct či je to jen nějaké hloupé období. Ve výsledcíchh mám například toto: Ve vašem prožívání jsou výrazné prvky paranoidního chování; Máte zvýšenou tendenci prožívat úzkostné stavy; Máte výrazné sklony k obsesím - vtíravým myšlenkám - a kompulzím - nutkavému chování na základě těchto myšlenek. ... Ukžete mi směr k reálné pomoci?

14.11.2017 12:33: Klímová Michaela, Bc., DiS.
Dobrý den,
moc vás zdravím a jsem ráda, že se na nás obracíte a nezůstáváte s problémem sama. Zvlášt když zmiňujete, že jste neměla odvahu někam docházet. Vnímám totiž vaši odvahu v tom nám napsat a říct to důvěrné co vás trápí. Také v tom si požádat o pomoc. Myslím si, že to už kus odvahy a postaraní se o sebe, ve smyslu co dělat dál, je. Umím si představit, že někdo by třeba nenapsal (a to není také špatně) a trápil by se s problémem sám déle. Ale zpět k vám. Přemýšlím kde jste vzala odvahu napsat? Možná to nám pomůže pak najít odvahu pro další kroky, jak dojít ke směru pro reálnou pomoc jak píšete.
Když se ještě vrátím k psychotestům tak přemýšlím kde jste je vyplňovala. Zda na internetu? Mám s nimi zkušenost. A mám pocit, že některé otázky se dají odpovědět tolika možnými verzemi. Chybí mi v nich prostor pro ujasnění si, prozkoumání toho co se děje a proč. Co vše s určitým problémem souvisí, jak vzniká, co ho ovlivňuje, kdy je lepší, kdy mizí atd. Také mi přijde škoda, že vás při těchto testech psycholog nezná osobně. Nemůže si s vámi nad testy sednout a pobavit se s vámi o výsledku. Jak se z toho cítíte, co si o tom myslíte, jak máte čemu porozumět. Ale věřím, že testy mohly být pro vás k něčemu užitečné a pokud ano, určitě je to dobře. Je dobré vědět co mi pomáhá. Já bych potřebovala slyšet výsledky mých testů osobně od psychologa a mít možnost si nad nimi sednout a probrat to.
V dotazu píšete, že je to možná jen nějaké hloupé období. Bývalo tedy I jiné, lepší období? Bylo lépe? Věřím, že možná ano. Možná, že i v tomto vašem období se vyskytují okamžiky, kdy je to jinak. Kdy je vám dobře. Kdy si říkáte, že možná nepotřebujete pomoc. Prostě děláte věci, které máte ráda, jste s lidmi co máte ráda apod. Pokud jsou takové dny, jak vypadají? S kým jste, kde jste? Možná to vše pomůže proto co píši níže.
Pak přemýšlím nad ukázáním směru o který žádáte. Za mě by mi přišlo nejlepší, pokud už déle přemýšlíte nad odornou duš. pomocí, jít navštívit osobně psychologa, psychoterapeuta. Myslím, že tam budete mít právě prostor jen pro vás. Můžete spolu hovořit o čem vy budete chtít. Na co se budete cítit. A můžete nacházet směr jak se vám může ulevovat. Ale také vím, že píšete o tom, že se obáváte jít někam osobně. Proto přemýšlím, co by vám mohlo pomoci, takový krok udělat. Pokud se sama rozhodnete, že tento krok udělat chcete. Pokud ano, tak přemýšlím, co byste k tomu potřebovala, koho byste k tomu potřebovala. Co byste možná potřebovala slyšet, udělat. Koho nebo co mít u sebe abyste takový krok udělala? Proto jsem se na začátku ptala kde jste vzala odvahu napsat sem. A v čem je to jiné pro vás než přijít osobně. Ještě přemýšlím, že byste mohla využíte linek důvěry, nebo jejich chatu, kde také zatím nemusíte přijít osobně, ale mohou vás nasměrovat dál. Využít možná tohoto směru. Nebo i terapeutovi nejdříve napsat email a říci mu o své obavě přijít osobně. A z jeho reakce možná pocítíte důvěru nebo cokoli co vám pomůže přijít. Nebo můžete psát ještě další dotazy sem, třeba po nějakou dobu, než naberete více odvahy jít dál? Ale tohle jsou moje doporučení. Možná se rozhodnete nejdříve si promluvit s někým blízkým, známým, komu opravdu důvěřujete a s ním hledat cesty dál. Proto jsem se ptala na to kdy je dobře, s kým je dobře. Jak jste se také cítila a žila před tímto obdobím. Co vše jste tam dělala, že bylo jinak, asi lépe, s kým jste byla a o koho nebo o co se mohla opřít. Z čeho vy čerpáte sílu? (Někdo z hudby, přírody, při setkávání s přáteli....). Ještě také přemýšlím, co vám stojí v cestě, čeho se to obáváte. Možná když to najdem a pojmenujeme tak se nám to může lépe překonat. Budete vědět jak na to. Také mi přijde přirozené a znám to z praxe, že jít někam a říct co mě trápí, přináší sebou určitou trému, nejistotu, kus důvěry k někomu ke komu jdu. A znám to i zdruhé strany. Že i terapeuti mohou mít trému když za nimi přichází někdo poprvé. Přijde mi to přirozené. Protože se budeme bavit o něčem co je pro vás důvěrné. Budeme se poznávat. Možná by pomohlo mít někoho sebou, nebo něco (co vás může povzbudit). Možná už jste kolikrát v minulosti zvládla situace kdy bylo zapotřebí odvahy. Co jste k tomu v minulosti použila za svou sílu, naději apod.?
Myslím, že ať už se vydáte jakýmkoli směrem, tak už teď jste na cestě k cíli. Zkoušela jste testy, napsala jste nám, teď možná uděláte další krok jinam. Možná jste toho zkoušela více o čem jste nepsala. Možná z toho něco pomohlo, nebo pomáhá. A také asi několik let, tedy dokážete zvládat nějak své problémy. To je možná také zajímavé vědět jak. A to v tom vnímám také kus odvahy. Že asi po tu dobu zvládáte nějak to co vás tíží!
Držím pěsti!
Můžete nám znovu napsat!
Hezké podzimní dny!
Michaela Klímová