Jsem Jitka je mi 14 let a jsem s Jihočeského kraje ,Mám starší sestru které je 18 let Annu Které jsem dříve pořád ubližovala že jsem jí říkala zlá slova a založila si fake profily ,Protože jsem myslela jen na sebe ,Myslela jsem si že jsem ošklivá a tlustá jak mi říkají ve škole ,Ale neuvedomila jsem si jak moc jsem ublížila sestře která byla dříve šikanována ,Ale teď se ji snažím pomoct chovám si k ní co nejlíp a snažím se aby mi řekla svoje problémy .Nechtěla jsem aby byla do sebe uzavřena .Ale do toho se mi motá jedna bolest o které nevím kdo jsem .Ale o to jsem se nestarala dokud jsem svojí sestřičce nepomohla .A do dnes mě to trápí ,Zamilovala jsem se do slečny a přitom jsem proti tomu .Dřív jsem měla dlouhe blonďáté vlasky ,Maminka se chtěla s nima vytahovat a když si ji na to zeptam tak řekne ne ,Ale jednoho dne jsem si vlasy ustrihla k ramenum a pak jsme šly ke kadeřnictví aby mě ostrihala na kratko aby věděla že jsem taky úžasná bez dlouhých vlasu ,Ale nedokazala jsem to ,Teď pořád všem říkám jak jsem úžasná atak dále ale přitom vím že jsem monstrum které ublížilo sestřičce na kterou jsem zavisla stejně tak i na mamimnce .Ale přesto si nevěřím a padam ke dnu i se známkami ,Chci být jako moje sestřička krásná ,Chytrá,Dokonala,Ráda posloucham když zpívá .Ale pak jednoho dne mi napsala slečna do které jsem byla zamilovaná .Mohe rodina byla proti homosexualitě a podobně a do teď nevim co cítím kdo jsem ,e žáci mi někdy říkají monstrum obludo a na internetu píšu jak jsem šťastná že me má každý rád přitom mě nemusí skoro nikdo

12.09.2017 15:52: Pavelková Markéta, Bc.
garantoval Rychlá Kateřina, Mgr.
Milá Jitko,
díky za odvahu napsat do naší poradny. Vážím si upřímnosti a opravdovosti, s jakou je vše napsáno. Píšeš o několika tématech, které tě trápí, zejména o hledání vlastní identity a jejího přijetí a o vztahu se sestrou.
Ve tvém věku je zcela přirozené, že hledáš sama sebe a kladeš si otázky o tom, kdo jsi, jaká jsi, kde je tvé místo. Neboj se na tyto otázky hledat upřímné odpovědi. Dospívání je doba, kdy každý hledá sám sebe a navíc se během tohoto období také vyvíjíme a měníme. V ujasnění naší identity bývá někdy užitečná i pomoc odborníka, který nám pomůže zorientovat se v sobě a svých myšlenkách, pocitech, přáních a potřebách. Zkus poznávat také sama sebe v nejrůznějších situacích a vztazích (s blízkými, přáteli, případně partnery), to ti pomůže ujasnit si, kým jsi, jaké jsou tvé vlastnosti a jedinečnost, co tě těší a co je ti naopak nepříjemné. Na základě toho pak budeš umět lépe rozlišit, jaká je pravda o tobě.
Píšeš také o zamilování se do osoby stejného pohlaví a o tom, že tvá rodina se staví proti homosexualitě. Pocity, které se spojují se zamilovaností a láskou se mohou objevovat i u stejného pohlaví a nemusí to zatím nic znamenat, vše je potřeba pečlivě prozkoumat. Jsi v období, kdy se sexualita teprve začíná naplno rozvíjet, ty se učíš poznávat sebe a také druzí poznávají tebe. To, že tvá rodina a možná ani ty sama s homosexualitou nesouhlasíš, je obtížná situace a asi bude problematické hovořit o těchto pocitech či dojmech s blízkými. Chci tě však povzbudit, abys s těmito náročnými otázkami nezůstávala sama. Věřím, že by ti moc pomohlo, kdybys všechny své nejistoty ohledně vlastní identity i případné sexuální orientace mohla probírat s někým, kdo je ochoten ti naslouchat a pomoct zorientovat se v sobě, případně poradit. Od toho zde může být například dobrý psycholog.
Oceňuji, jak upřímně píšeš o tom, jak jsi ublížila svojí sestře. Je odvážné přiznat si vlastní vinu a je to první krok ke změně k lepšímu. Někdy ale může trvat napravit vztahy, které jsou narušené. Je hezké, že ve své sestře vidíš dobro a chceš být v něčem jako ona, možná by ji potěšilo vědět o tom. Neboj se však být také sama sebou, protože každá jste jiná a máte své dary, které můžete využít. Věřím, že když vytrváš ve snaze být zde pro ni, stát na její straně a být připravena naslouchat i pomoct, dřív nebo později se i váš vztah napraví.
Z dotazu je cítit, že toho máš hodně na srdci a možná nemáš ve svém okolí někoho, s kým bys všechna tato trápení mohla sdílet. Ráda bych ti navrhla, abys se s tím vším, co tě trápí svěřila někomu osobně. Může to být třeba školní psycholog (pokud nějakého ve škole máte) nebo jakýkoliv jiný psycholog či psychoterapeut. Lze najít poradny či jiná zařízení, která nabízí službu zcela zdarma. Můžeš hledat třeba zde: http://www.katalog.psychoweb.cz/index.php?page=krajJihomoravsky. O tvé návštěvě u psychologa by měli vědět rodiče a souhlasit s ní. Pokud bys měla obavy přijít k někomu osobně, můžeš se se svými problémy svěřit také na některé z linek důvěry (http://www.capld.cz/linky-duvery-cr) nebo využít poradenství formou chatu (http://www.elinka.iporadna.cz/).
Pevně věřím, že každý problém má své řešení a že i všechny tvé nejasnosti a se časem rozluští. Přeji ti, abys našla sama sebe a místo, kde a s kým budeš skutečně spokojená. Neboj se náročnosti hledání, které je v dospívání nezbytné. To, co do sebe investuješ a jak sama sebe poznáš, se vám mnohonásobně vrátí. Přeji ti, ať jsi sama sebou a šťastná :-)
Se srdečným pozdravem
Markéta Pavelková