Dobrý den,
dcera je neslyšící, má průkaz ZTP a částečný invalidní důchod. Nyní je na mateřské. Pokud po skončení nenastoupí hned do zaměstnání na HPP, musí si sociální a zdravotní pojištění platit sama, nebo v jejím případě ho platí stát?
Děkuji za odpověď.
Iris

14.09.2021 11:59: Horák Martin, Mgr.
Dobrý den
Pojištění si platit nemusí. Účastna zdravotního pojištění je i po skončení mateřské a rodičovské dovolené z titulu péče o dítě do 7 let věku a současně z titulu pobírání kteréhokoli typu invalidního důchodu, takže za ni platí pojistné stát. Důchodového pojištění je účastna do 4 let věku dítěte, poté již nikoli, ale účast na důchodovém pojištění je pro ni v takovém případě pouze dobrovolná, takže se může přihlásit a platit si pojistné sama, ale nemusí.
V každém případě doporučuji komunikovat zejména se zdravotní pojišťovnou a doložit existenci důvodů pro hrazení pojistného státem (invalidní důchod, péče o dítě), aby pojišťovna neřešila následně chybějící, resp. neprokázanou dobu pojištění.