Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak je to se zdravotním pojištěním a přihlášením na ÚP. Majitel firmy oznámil mojí kolegyni že má skončit. Zároveň jí nabídl, že může skončit hned a on jí vyplatí 2 měsíce mzdu. Rády bychom věděly, pokud se kolegyně rozhodne skončit do koce března a budou jí vyplaceny 2 měsíce mzdy, zda se musí hlásit na ÚP hned v dubnu, nebo až po uplynutí těch 2 měsíců, nevíme jak je to se zdravotním a sociálním pojištěním za tuto dobu. Samozřejmě si hned bude hledat novou práci a tím že skončí může po nalezení nového místa okamžitě nastoupit. Je mi jasné že by měla nárok i na odstupné, ale bohužel to v této firmě tak chodí a ničeho se nedovoláme, vše je jen na rozhodnuté majitele (není to jediný případ). Předem děkuji za odpověď. Hela |

06.04.2021 11:05: Duková Naděžda |
Dobrý den, děkujeme Vám za důvěru, se kterou se obracíte na iPoradnu. Pokud jsem dobře pochopila, tak pracovní poměr skončí 31.3. s tím, že ve mzdě za březen bude mít ještě odměnu ve výši dvou měsíčních platů. (další možnost je, že pracovní poměr skončí v květnu, s tím, že už nebude chodit do práce ?) Kdyby skončila v březnu, výpověď by musela být dohodou. K odstupnému – je v případě výpovědi ze strany zaměstnavatele z důvodu organizačních změn, měla by měla nárok na odstupné podle délky trvání pracovního poměru 1-3 měsíce, z odstupného se neodvádí sociální ani zdravotní pojištění. Na úřad práce se může přihlásit hned, po skončení pracovního poměru, podporu dostane bud okamžitě, v případě odstupného až po uplynutí doby, na kterou dostala odstupné. Zdravotní pojištění si platit nemusí, platí za ni stát. Důchodové pojištění si také platit nemusí, pokud jde o započítání doby na úřadu práce na odpracovanou dobu pro vznik nároku na důchod – viz přiložený výklad. Evidence na úřadu práce se počítá, ale pouze omezeně. Nezaměstnanost, kdy pobíráte podporu nebo se rekvalifikujete, se počítá vždy. Ale nezaměstnanost bez podpory se započítá jen ve výši 3 let, a to zpětně od žádosti o důchodu. Navíc nezaměstnanost před 55. rokem života se počítá maximálně v délce jednoho roku. Vše se počítá jen z 80 %. Duková N. |
Server InternetPoradna provozuje občanské sdružení InternetPoradna.cz.
ISSN 1801-5190 © InternetPoradna.cz, 2001-2013.
InternetPoradna.cz, jejímž autorem je InternetPoradna.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported .