Dobrý den, chci se zeptat, jak se bránit snaze zaměstnavatele dávat mi stejné množství práce jako dává zdravým kolegům pracujících na stejném úseku na plný úvazek, když jsem zrakově postižená, a proto pracuji na zkrácený úvazek na 6 hodin s pružnou pracovní dobou. Pracuji celý den s počítačem. Zaměstnavatel mi argumentuje tím, že si můžu napracované hodiny během měsíce vybrat, což ale z důvodu velkého množství práce nemám kdy, takže si beru práci domů nebo jsem v práci déle ale zadarmo. Je prý můj problém že nestíhám. Uznávám že pracuji asi pomaleji než kolegové protože si kvůli očím vše víckrát kontroluji nebo mi trvá déle se zaměřit například na malé písmo na obrazovce. Děkuji za odpověď.

10.03.2020 08:55: Dittrich Pavel, PhDr., CSc.
Vážená paní,
děkujeme Vám za dotaz, kterému já velmi rozumím, protože jsem kdysi jako vedoucí měl kolegyni, která pracovala také na zkrácený úvazek.
Mělo by to být od lidského šéfa i v době zaměřené na výkon celkem jednodušší. Měl by Vám dát tříčtvrteční objem práce snížený ještě o určité procento zohledňující oční vadu. Předpokládám, že máte i nějaký odborný posudek od očního lékaře, co zvládnete. Z vlastní zkušenosti ale dnes stále vím, že na toto vedoucí vůbec nehledí a hlavně nezohledňují právě částečný úvazek, čili méně hodin, které má být v práci.
Proto bych se zkusil obrátit na personalistu firmy, případně nadřízeného našeho vedoucího, resp. i třeba na odborovou organizaci, pokud byste ji měli.
Druhá cesta, která mě napadá, je oční či posudkový lékař, který by vystavil zprávu o tom, co a jak rychle můžete s vaší vadou vykonávat a zvládat.
Myslím si, že byste měla zkusit zkonzultovat situaci i ve Státním úřadu inspekce práce Ústeckého a Libereckého kraje. Zde je odkaz na jejich stránky pro poradenskou činnost: https://www.suip.cz/oip07/pracovnepravni-vztahy/poskytovani-poradenstvi/.
Netuším, jakou oční vadu máte a z jakého důvodu pracujete na zkrácený úvazek, ale rozhodně celodenní práce u počítače s oční vadou není pro Vás vhodná. Oči jsou namáhány a unavují se i u zcela zdravého člověka a postupně se mu horší nejen zrak. To pak vede i k dalším zdravotním komplikacím (zejm. hlava, páteř), než kdybyste u PC nepracovala. To Vám ovšem neříkám nic nového, že?
Vážená paní, přeji Vám, abyste získala další informace a podklady pro řešení své pracovní situace.
Příjemné jarní dny Vám na Liberecko přeje
Pavel Dittrich