Dobrý den,mám dotaz ohleně pracovního práva.Dne4,10 mi skončila neschopnost a nemohu se vrátit ze zdr.důvodů na původní pozici.Pobírám čast,ID a zaměstnavatel mi jinou pozici nedal a i když jsem ho i písemně žádala do této chvíle nereagoval.Můj lékař mi volal a chtěl se mnou sepsat výst.kontrolu,požadoval podpis,poplatek a že si vše ještě dopíše.S tím jsem nesouhlasila,že nemam ukončený prac.poměr.Ke konci měsíce mi volal,že mi napíše neschopnost do 19,1,2018 že se na tom domlouval se zamestnavatelem,s tím jsem nesouhlasila A NEPOCHOPILA JEHO jednání.PROSÍM o radu jak mě zaměstnavatel má platit,kdy mi má ukončit prac.poměr,jak by měla vypadat jeho výpověd a zda mám nárok na odstupné.Děkuji za vše

14.11.2017 15:15: Horák Martin, Mgr.
Dobrý den
Nemohu se vyjadřovat k postupu lékaře. Ale co se týká zaměstnavatele, předně je třeba uvést, že samotné přiznání invalidního důchodu neznamená, že nemůžete vykonávat dosavadní práci. K tomu je třeba zaměstnavateli doložit posudek či vyjádření lékaře přímo k vykonávané pozici, ze kterého bude vyplývat, že dosavadní práci (práci podle pracovní smlouvy) již nemůžete z důvodu zdravotního stavu vykonávat.
Na základě tohoto posudku by Vám měl zaměstnavatel nabídnout jinou vhodnou práci. Pokud takovou nemá nebo ji odmítnete, potom nastává výpovědní důvod dle § 52 písm. e) zákoníku práce s dvouměsíční výpovědní dobou (nebyla-li sjednána delší), odstupné nenáleží. Po dobu výpovědní doby Vám zaměstnavatel již nemůže přidělovat původní (nevhodnou) práci, a pokud nemá práci vhodnou, jedná se o překážku v práci na straně zaměstnavatele, tj. Vy zůstanete doma po celou výpovědní dobu a zaměstnavatel je povinen Vám platit náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku. Pokud Vám výpověď vůbec nedá, pořád platí, že máte právo zůstat doma na překážkách v práci a náleží Vám náhrada mzdy. Pokud by zaměstnavatel trval na tom, že máte vykonávat dosavadní práci a neuznal by Vám překážky v práci, můžete po 15 dnech z tohoto důvodu okamžitě zrušit pracovní poměr, přičemž Vám pak náleží náhrada mzdy za dobu, která odpovídá délce výpovědní doby. Výše uvedené samozřejmě neplatí po dobu trvání pracovní neschopnosti.