Bydlím v obecním nájemním bytě. Vedle v bytě je nájemnice, která v bytě kouří při otevřeném okně a kouř proniká do mého bytu. Snažila jsem se to řešit s touto osobou bez výsledku, poté se starostou obce /otcem této osoby/ - také bez výsledku.Nájemní smlouva prý nezakazuje v bytech kouřit mi bylo sděleno.Tato osoba je silný kuřák, já bydlím s postiženým synem, kterému toto vadí.Mně samozřejmě také. Jak se můžu bránit? Kam se obrátit? děkuji

13.10.2020 17:16: Novosád Libor, PhDr. et Mgr., Ph.D.
Dobrý den vážená paní
Děkujeme za důvěru, se kterou se obracíte na InternetPoradnu.cz.
Problematika kouření v nájemních bytových domech, patřících obci/městu, je poměrně častá. Pokusím se nastínit možnosti, které máte:
Zákaz kouření nebo jeho pravidla v nájemních bytech i domě bývají uvedena v domovním řádu a v nájemní smlouvě. Pokud tam tento zákaz či pravidla zmíněna nejsou, znamená to, že se snižuje možnost s kouřením „bojovat“, a že je kouření ponecháno na vzájemné dohodě mezi nájemníky. Současně však platí, že pronajímatel, tedy obec/město, je povinen nájemníkům umožnit řádné užívání bytu, což částečně oním kouřením Vám a Vašemu synovi umožněno není. Jsou tím v podstatě omezována Vaše občanská práva.
Pokud Vaše sousedka i po Vašem vysvětlení nadále kouří tak, že to proniká do Vašeho bytu, můžete se obrátit na přestupkovou komisi (jde o přestupek proti občanskému soužití) obecního či městského úřadu. Také můžete navrhnout zastupitelstvu doplnění pasáže, „regulující“ kouření v domovním řádu a nájemní smlouvě v obecních bytech.
Poslední možností je využít služby právníka-advokáta, což je však „běh na dlouhou trať“ s nejistým výsledkem.
Lituji, že pro Vás nemám příznivější odpověď. Přeji Vám hodně štěstí v této nepříznivé situaci.
Libor Novosád
Za tým iPoradny