Dobrý den, manžel má již 12 let invalidní důchod. Jak je to s důchodem při dosáhnutí důchodového starobního věku. Zůstává invalidní důchod nebo se přepočítává na starobní důchod. Děkuji.

13.02.2020 14:25: Novosád Libor, PhDr. et Mgr., Ph.D.
Dobrý den,
děkujeme za důvěru, s níž se na nás obracíte. Váš dotaz se týká ID v okamžiku dosažení důchodového věku. Bohužel neuvádíte stupeň ID, který Váš manžel pobírá.
Pokud je příjemcem ID v 1. nebo 2. stupni, u nichž se předpokládá zbytková pracovní aktivita, tak se starobní důchod vypočítává jak na základě odpracovaných let, tak z výše pobíraného ID.
Pokud je příjemcem ID ve 3. stupni, pak se tento ID „překlopí“ do starobního důchodu. Platí, že starobní důchod nesmí být nižší než dosavadní ID 3. stupně. Kdyby Váš manžel v době pobírání ID částečně pracoval, což zákon nezakazuje, bude i tento příjem zohledněn při výpočtu starobního důchodu.
V každém případě doporučuji s časovým předstihem tuto věc konzultovat s důchodovým oddělením OSSZ dle místa vašeho bydliště.
Doufám, že Vám naše rada pomohla a přejeme vám oběma vše dobré.
Za tým i-poradny Libor Novosád