Dobrý večer,
omlouvám se že obtěžuji ale měla bych na Vás dotaz který se týká vašeho chráněného bydlení.
Mám kamarádku která má od dětství nějaký komplikovaný druh schizofrenie,několikrát už od dětství byla hospitalizovaná na psychiatrii. Nyní dojíždí do Fokusu prozatím jen na aktivity,jezdila tam ráda , byla spokojená až na jednu věc: paní která jí má od vás na starosti jí každou návštěvu přesněji 2x až 3x týdně přemlouvá aby se nastěhovala na chráněné bydlení.Kamarádka to nechce,přesto že pokaždé opakuje že tam bydlet nechce a nebude,paní jí každou návštěvu přemlouvá.Jen mě dost znepokojuje jak je najednou kamarádka smutná a na aktivity se těší nyní už čím dál tím méně.Chápu že chráněné bydlení se nabízí a vím že by se tam naučila spoustu užitečných věcí pro život že je to taková berlička pomoci.Co nechápu je přemlouvání paní každou návštěvu.Domnívám se že paní jedná v rozporu zákona, na tohle nemá paní přece nárok. Můžete mi poradit co má kamarádka dělat ? Na jaký zákon ohledně svobodného rozhodnutí by se měla odvolat aby jí paní nepřemlouvala?Kamarádka je sice v ID 3 stupně ale je svéprávná.

04.10.2019 09:47: Novosád Libor, PhDr. et Mgr., Ph.D.
Dobrý den,
děkujeme za dotaz a důvěru. Internet poradna žádné chráněné bydlení neprovozuje. Nevím tedy, jak to myslíte.
Nyní k Vašemu dotazu. Chráněné bydlení má za cíl mj. připravit člověka na přechod do „běžného“ života tak, aby se orientoval a zvládal vše, co se od něho přiměřeně očekává. Ovšem volba typu služby ze zákona č. 108/2006 sb. (o sociálních službách) záleží jen na klientovi, tzn. že mu může být nabídnuta, ale rozhodně ho nelze nutit, přemlouvat, aby službu využil. ID 3. stupně s tím nijak nesouvisí, ani neznamená, že by člověk nebyl schopný sám o sobě rozhodovat.
Vaše kamaráda by tedy měla říci, že o nabízenou službu nyní nestojí, a pokud by se její situace změnila, tak o službu sama požádá. Pokud by přemlouvání pokračovalo, může Vaše kamarádka sepsat stížnost s tím, že ji předá vedení zařízení, které má povinnost stížnost řešit.
Doufám, že vám oběma rada pomohla. Vše dobré,
Libor Novosád