Dobrý den, potřebovala bych poradit. S nynějším manželem jsem se seznamila cca před 20ti lety a od té doby spolu máme partnerský vztah. Před deseti lety jsme uzavřeli sňatek. Pak jsme koupily pozemek a postavili RD. Ja se podílela na zařizování a manžel na výstavbě hrubé stavby. Před dokončením se nam narodila první dcera. V jejim cca 1,5 roce byl dum hotov a mohli jsme se nastehovat. Spolecne jsme zili asi 2 roky, kdy jsem s manzelem podruhe otehotnela a narodil se syn. Pak manzel zacal jezdit jako ridic MKD do zahranici, vracel se jen naprespani jednou tydne. Pozdeji i jednou za tri tydny. Na dum, deti i zahradu, kterou jsem behem 6 let vybudovala a starala se o ne jsem byla sama. Manzel jevil zajem pouze o vytrenou podlahu a pri odpocinku casto nezvladl miru alkoholu natolik, ze jeho navrat byl spojen s obavami, co se v noci bude dit. Postupne jsme se odcizovali, kdy posledni rok jsem navrhla aby s praci v zahranici skoncil. Zkusili jsme tedy zit pres rok jako rodina. Kdy ja se dale starala o vse, mazel cca 2x tydne vyzvedl syna z MS, ostatni zapojeni treba nakup mi uz byl vycitan... Odcizeni rostlo a i na me a deti nemel jeho pristup dobry vliv, byly obe docela dost nervove labilni. Na muze uz jsem mela averzi, 8.3. jsem tedy podepsala smlouvu o pronajmu vzala deti a odesla. Takze nyni, ziji s detmi ve 2+kk, ktery platim, s muzem paltim na pul dum (4+kk se zahradou). Situace je narocna jak psychycky tak zacina i financne. Dle pravnika je mou povinnosti platit pul domu, kdyz je ve SJM. Ale v podstate platim za to, ze beru veskerou odpovednost do svych rukou. nevim moc jak situaci resit. Samozrejmne bych se chtela s detmi vratit do domu, ikdyz tezko rist jestli pro ne nebude lepsi novy zacatek. Omlouvam se za delku dotazu... Byla jsem v poradne pro rodinu, ale moc mi nepomohli... Dekuji za odpoved

09.04.2019 20:34: Šosová Marta JUDr.
Dobrý den, Anno, děkujeme za Váš dotaz, který se týká správy společného jmění manželů.
Manželé jsou odpovědni společně a nerozdílně, za hospodaření s majetkem ve společném jmění. Nemusí to vždycky znamenat, že každý musí platit přesně polovinu. Záleží na příjmech a celkové situaci rodiny. Nevím, co znamená platit půl domu - pokud jde o inkaso a běžné náklady, tak pokud nebudete platit polovinu a manžel by také neplatil, může dojít např. k odpojení energií. Pokud jde například o hypotéku, tak samozřejmě její neplacení by mělo závažné důsledky. Záleží také na tom, jestli bude manželství pokračovat, nebo budete směřovat například k rozvodu. Pokud se nedohodnete je možné podat návrh ns úpravu společného jmění k soudu a to i za trvání manželství.
Obecně lze říci, že v případě, že se manželé nemohou dohodnout o majetkových záležitostech, je dobré se obrátit na mediátora (kontakt např. www.mcol.cz), nebo si najmout advokáta (kontakty na www.cak.cz). Na záležitosti nakládání s majetkem, zejména nemovitým, se myslím poradny pro rodinu neorientují a ani občanské poradny. Jde skutečně o poměrně složité záležitosti s možnými závažnými důsledky a nelze komplexně odpovědět ani takto po internetu.
Přeji Vám tedy, aby se Vám podařilo najít odpovídající odbornou pomoc, nebo aby se podařilo s manželem dohodnout tak, aby to vyhovovalo všem, zejména s ohledem na děti.
JUDr. Marta Šosová