Dobrý den,
můj tatínek je tělesně postižený, částečně jezdí na vozíku, bydlí s maminkou na chatě, kde nemá trvalé bydliště. Jelikož se jeho zdravotní stav zhoršuje, musíme udělat rekonstrukci sprchového koutu. Chtěla jsem se zeptat, jestli má nárok na nějaký příspěvek od státu. Moc děkuji za odpověď a přeji hezký den
S pozdravem Jana

17.07.2017 10:28: Občanská poradna Ústí nad Orlicí
Dobrý den,
děkujeme, že se s Vaším dotazem obracíte právě na internetporadnu.
Ve Svém dotazu se ptáte, zda Váš tělesně postižený tatínek má nárok na příspěvek na rekonstrukci koupelny. Z Vašeho dotazu není jasné, zda chcete provést rekonstrukci na chatě, kde Váš tatínek nemá trvalé bydliště. Váš tatínek by si mohl požádat o příspěvek na zvláštní pomůcku, tento příspěvek lze použít na stavební práce spojené s uzpůsobením koupelny a WC.
Nárok na příspěvek na zvláštní pomůcku má osoba, která má těžkou vadu nosného nebo pohybového ústrojí nebo těžké sluchové postižení anebo těžké zrakové postižení charakteru dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu, a její zdravotní stav nevylučuje přiznání tohoto příspěvku. Domníváme se, že provedení stavebních úprav není podmíněno trvalým bydlištěm, ale užíváním nemovitosti nebo bytu, je zde však potřeba souhlasu majitele nemovitosti nebo bytu.
Mezi zvláštní pomůcky určené osobám s těžkou vadou nosného nebo pohybového ústrojí patří:
stavební práce spojené s uzpůsobením koupelny a WC; jedná se o stavební práce a s nimi nezbytně související materiál na úpravu (nikoli o obklady, podlahové krytiny, sanitu apod.).
Další zvláštní pomůcky určené osobám s těžkou vadou nosného nebo pohybového ústrojí jsou např: nájezdové ližiny, přenosná rampa, schodolez, schodišťová plošina, včetně instalace, stropní zvedací systém, včetně instalace, stavební práce spojené s rozšířením dveří v bytě, schodišťová sedačka, včetně instalace.
O příspěvek na zvláštní pomůcku se žádá na místně příslušném kontaktním pracovišti Úřadu práce, který rozhoduje o přiznání tohoto příspěvku na základě posouzení zdravotního stavu žadatele příslušnou lékařskou posudkovou službou Okresní správy sociálního zabezpečení. Na příslušném kontaktním pracovišti ÚP Vám sdělí bližší informace o podmínkách nároku na příspěvek, i zda je možné úpravy provést na chatě.
S pozdravem Občanská poradna Ústí nad Orlicí