Dobrý den, před dvěma měsíci jsem se po dvouletém vztahu rozešla s přítelem kvůli jeho agresivní povaze. Přítel se rozcházet nechtěl, nakonec s rozchodem souhlasil, ale nutil mě, abych s ním i po rozchodu zůstala nadále jako jeho kamarádka, neboť doufal, že mu dám druhou šanci. Odmítla jsem to. Máme společné šestnáctiměsíční dítě,které však vůbec nechtěl,protože by jej omezovalo, obrátilo mu život naruby, nemohl by si užívat svobody, volnosti a kamarádů, a proto mě nutil jít na potrat, vyhrožoval, že od dítěte stejně jednou uteče. S přítelem jsem se bála rozejít, protože v té době zrovna vyhrožoval fyzickým napadením mé kolegyni z práce, a jelikož jsem byla těhotná, bála jsem se nejen o sebe, ale i o to nenarozené dítě. Dítě jsem si nechala a od narození se o holčičku starala a vychovávala ji sama. On z důvodu, aby nepřišel o mě, tomu nechal volný průběh a smířil se s tím, že ke mně to dítě patří.Jelikož jsme spolu nikdy nebydleli, on bydlel v podnájmu a já v domku se svými dalšími dvěma dospělými dětmi, tak začal za námi jezdit občas na návštěvy. I v době jeho pobytu u nás jsem o malou pečovala sama. Přiznal se, že si nepřeje, aby jsem někdy žila s někým jiným a ten aby vychovával naše dítě. Vyhrožoval mi, že by to neunesl a fyzicky jej napadal. Mé nejstarší dceři vyhrožoval, že ji dokope.Roční dceru nepřiměřeně plácal po ručičkách za věci, kterým ještě vzhledem ke svému věku nerozumí, že je nesmí dělat, a vyžadoval to i po mně, já jsem mu však v tomto nikdy nevyhověla. V rodném listu není jako otec zapsán, výživné na dceru mi neplatil, vidět dceru jsem mu umožňovala, kdy on chtěl, vždycky jsem se jeho návštěvě přizpůsobila. Občas jí něco koupil, poslední měsíce, když viděl, že na rozchodu trvám, kupoval i větší dárky, např. pleny. Po rozchodu a mém odmítnutí dalšího kamarádství, se jeho agresivní chování ke mně vystupňovalo, nepříčetně po mně křičí do telefonu, vyhrožuje, že všechno porozbíjí a zničí, píše mi smsky, ve kterých mě uráží, napadá, vyhrožuje mi, že mi bude ze života dělat peklo, vulgární výrazy, kterými mě oslovuje, se nedají ani napsat. Nutí mě, abych jej dobrovolně nechala zapsat jako otce dcery do rodného listu,o dceru se však starat nechce ani ji vychovávat, říká, že si počká, až vyroste, do té doby se mám o ni starat sama, jen ji chce vidět na procházce. Vím, že má právo ji vidět, ale po tom všem vyhrožování se bojím, aby i jí něco na té procházce neudělal. Soudně nic řešit nechce, chce se mimosoudně dohodnout, já se však bojím, opravdu je schopen ublížit. Chtěla bych Vás moc poprosit o radu, jestli mám v našem případě trvat na soudním řešení celé situace a jestli jsem, když zatím nemám žádné rozhodnutí soudu, povinna s ním na ty procházky s dcerou chodit, nebo mám přistoupit na mimosoudní dohodu a za jakých podmínek a na koho se můžu obrátit, abych zamezila dalšímu jeho stupňujícímu se vyhrožování a urážení v písemné komunikaci, telefony jsem mu již přestala brát. Děkuji moc.

17.07.2017 11:22: Zaoralová Veronika, Mgr.
Zdravím Vás,
pokud dotyčný pán není u vaší dcery zapsán v rodném listu, prakticky ze zákona nemá na nic nárok, otce dítěte právně není.
Není tedy možné ani jakkoliv řešit něco soudní cestou.
Pokud by otcem v rodném listu byl, pak by ano připadalo v úvahu svěření dcery do výchovy jednoho z rodičů, stanovení vyživovací povinnosti a eventuálně určení míry styku dítěte s druhým rodičem a nebo omezení nebo úplný zákaz styku.
Pokud otec ale v rodném listu není (ačkoliv skutečně biologickým otcem dítěte je), nemáte vůbec žádnou povinnost mu umožňovat styk s dcerou (vidět ji na procházkách atd.) nemáte žádnou povinnost Vy se s ním stýkat ani si nechat jakkoliv vyhrožovat.
Pokud bude jeho jednání stále takto problematické, máte právo se obrátit na policii a oznámit to. Jeho jednání by jistě splňovalo skutkovou podstatu několika trestných činů, jako nebezpečné vyhrožování, možná vydírání atp.
Otázka zní, zda by se jeho jednání nezhoršilo, pokud by se tím začala zabývat policie. Na druhou stranu, je jeho chování vysoce rizikové a nejde jen o Vás.
Ještě krátce k tomu, že po Vás chce, abyste otce do rodného listu dodatečně nechala zapsat. Činit tak nemusíte. Na matrice by muselo jít o společný úkon Vás a otce dítěte, nazývá se souhlasné prohlášení. Otec dítěte se také může domáhat určení otcovství soudně (testy DNA)a pak by se do rodného listu zapsat musel, pokud by soud určil, že otcem dítěte je. Nevím, jestli by takové kroky třeba podstoupil. Jedná se i o finančně nákladnou záležitost, testy se platí.
Uvidíte, jak se bude situace vyvíjet, každopádně buďte opatrná.
S pozdravem Zaoralová