SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ
TĚLESNÉ POSTIŽENÍ
MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ
DROGY A ZÁVISLOSTI
OBČANSKÉ PORADENSTVÍ
DUCHOVNÍ PORADENSTVÍ
PSYCHOL.PORADENSTVÍ
MENŠINY A CIZINCI
ZAMĚSTNANOST

Naši partneři

K reklamaci účtenku nutně nepotřebujete

Novinky.cz, 07. 02. 2019 20:52

Reklamace vady u zboží či služby patří k nejčastěji uplatňovaným a také nejdůležitějším spotřebitelským právům. Lidé však často v pravidlech reklamací tápou, nevědí, jak správně postupovat a mnohdy se tak dopouštějí omylů.
Plný šuplík účtenek a zrovna ta, kterou pro reklamaci potřebujete, v něm není. Bohužel někteří lidé právě kvůli absenci papírového dokladu o koupi svou cestu za uplatněním práva z vadného plnění vzdají.

Účtenka není vždy nutná
„Nevzdávejte to. Absence účtenky neznamená automaticky nemožnost zboží reklamovat,” upozornil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

Prodejce pochopitelně může požadovat důkaz o koupi, ovšem nikde není řečeno, že to musí být zrovna papírová účtenka vyjetá z jeho kasy či faktura z tiskárny. Pokud jste například zboží zaplatili bezhotovostně (kartou či bankovním převodem), stačí celou transakci dohledat ve výpisu z internetového bankovnictví a prodejci jako důkaz předložit.

„Doložit, že výrobek byl konkrétní den u konkrétního prodejce zakoupen, musí spotřebitel. Ideální je mít doklad o koupi. Když nemá, tak poradíme třeba výpis z karty, ale někdy může být složité dokazování, co konkrétně bylo ten den v té částce nakupováno,“ sdělil Právu mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.

Kdy to je problém
Na položce ve výpisu z účtu totiž nebývá konkrétní kupované zboží uvedeno, jen název obchodníka. To může být podle Fröhlicha nedostatečné, zvlášť u velkých obchodníků, kteří prodávají celou řadu výrobků a člověk třeba při jednou nákupu pořizuje více věcí naráz, zaplatí jednou a pak se ani podle částky nedá prokázat, že součástí byl právě reklamovaný výrobek.

„Nebude-li obchodník mít za prokázané, že položka na výpisu z účtu je skutečně za nákup konkrétního zboží, které chce spotřebitel právě reklamovat, mohl by reklamaci odmítnout s tím, že výrobek nemusel být koupen u něj. Věc by pak musel rozhodnout soud. Takže rozhodně vřele doporučuji mít doklad o koupi,“ uzavřel Fröhlich.

Skvělým pomocníkem pro správu účtenek jsou mobilní aplikace. Hned po nákupu si paragon vyfotíte, pojmenujete a originál můžete zahodit. V takové „kartotéce“ se vám pak bude hledat lépe než doma v přecpaném šuplíku.

Pokud ale žádný hmatatelný důkaz nemáte, ovšem nákup u konkrétního prodejce je zřejmý například proto, že jste stálý zákazník na malém městě nebo jde o unikátní produkt, který nikdo jiný neprodává, máte stále velkou šanci s reklamací uspět. Rozhodně se tedy nenechte odbýt. U soudu by obstálo například i svědectví dalších osob.

Jde to i na jiné pobočce prodejce
Vzdávat reklamaci nemusíte ani v případě, že se vada projeví na zboží, které jste koupili v jiném městě, například jste z Ostravy a během návštěvy Prahy jste si koupili kabát. „Reklamaci můžete uplatnit na kterékoli pobočce nebo v sídle prodejce, ledaže by prodejce předem určil jiný subjekt, zpravidla servis,“ upřesnil Zelený.

Někdy ale může být složitější zorientovat se v tom, kdo vám zboží prodal. V takovém případě je rozhodující IČ nebo obchodní firma uvedená na dokladu. Často zjistíte, že síť konkrétní značky je v celé republice spravována jednou společností, která je vaším prodejcem a zboží k reklamaci můžete předat v jakékoli její provozovně.

Pozor ale na franšízy – i když vidíte stejnou obchodní značku a logo, může jít o různé obchodní subjekty.

Koupíte-li si zboží na internetu a projeví se na něm vada, s největší pravděpodobností budete volit reklamaci prostřednictvím pošty. Ani poštovným se nemusíte nechat odradit. Pokud vám prodejce reklamaci uzná, můžete požadovat náhradu všech účelně vynaložených nákladů. V opačném případě ale nárok na proplacení poštovného nemáte.

Pozor na prodej z druhé ruky
Koupit zboží i s původním paragonem, u kterého zbývá například ještě rok záruky, můžete od svých známých, ale i v bazaru. Pokud se u zboží projeví nějaká vada, může se stát, že s reklamací budete mít problém uspět. Obchodník má totiž právo vám nevyhovět s argumentem, že spolu nemáte žádný právní vztah. Problém je v tom, že práva z vadného plnění jsou vázána k dané kupní smlouvě, kterou prodejce uzavřel se svým původním zákazníkem.

„Řešením tedy může být zůstat s původním vlastníkem v kontaktu a v případě potřeby poslat do prodejny jeho, což bude schůdné asi maximálně mezi přáteli nebo příbuznými. Praktičtější je sepsat takzvané postoupení práv z vadného plnění, kde vlastník prohlásí, že všechna současná i budoucí práva postupuje vám,“ doporučil Zelený.

Práva z vadného plnění mohou plynout z každé smlouvy, přičemž jejím předmětem může být téměř cokoli. Pokud něco nesedí, nebojte se ozvat třeba i v restauraci, u kadeřníka, u mobilního operátora, který vám zaslal zjevně nesmyslné vyúčtování, nebo na zájezdu, jenž trpí nedostatky.


tisková verze článku


Přidejte komentář:

přezdívka:
e-mail:
Pro ověření prosím vepište do políčka následující číslo číslicemi.
Příklad: stojedenáct = 111.
slovy: pětset osmdesát pět
číslicemi:
 


Server InternetPoradna provozuje občanské sdružení InternetPoradna.cz.
ISSN 1801-5190 © InternetPoradna.cz, 2001-2013.
Licence Creative Commons
InternetPoradna.cz, jejímž autorem je InternetPoradna.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported .