Jsem občankou ČR a od ledna pracuji žiju v Rakousku. Před 7 let moje matka která žila sama a je občankou Černé Hory dostala za účelem sloučení rodiny trvaly pobyt v ČR, a platila si zdravotní pojištění v ČR. Nyní aby dostala v Rakousku povolení k pobytu musí mít zdravotní pojištění ale pojišťovny vyžadují aby se vzdala svého důchody aby mohla byt pojištěná jako člen mé rodiny anebo si musí platit privátní pojištění co je pro důchodce velmi drahá záležitost.V kažeém případě Pojištění v ČR by měla zrušit. Na koho se můžeme obrátit ? Je nějaké poradenství anebo mezinárodní zákon pro osamělého rodiče? Matka žije semnou a finančně je kompletně zabezpečená. Je možnost aby byla normálně pojištěna a aby ji zůstal důchod.
Děkují mnohokrát

15.07.2013 16:21: Sdružení pro integraci a migraci
Dobrý den.
Děkujeme Vám za dotaz. Situace ohledně zdravotního pojištění pro Vaši maminku je poměrně složitá. Záleží na několika věcech.
Nejprve bych si ráda ujasnila, zda Vaše maminka má zde v ČR díky svému trvalému pobytu modrou průkazku pojištěnce. Jestli ano, tak ta jí platí i v Rakousku pro neodkladnou péči. (Jestli má zelenou kartičku, tak jí zdravotní pojištění platí pouze v ČR.) Pokud Vám nebo jí nestačí, že může v Rakousku čerpat jen nutnou péči a jestli nemůže nebo nechce jezdit za lékaři do ČR, pak je opravdu třeba řešit její zdravotní pojištění v Rakousku.
V tom případě je otázkou, jaký pobyt v Rakousku bude mít a jestli jí takový typ pobytu sám o sobě umožní být pojištěná ve veřejném systému zdravotního pojištění. Jestli nebude mít přístup do veřejného pojištění z důvodu druhu pobytu, pak se nabízí ještě možnost zaměstnání v Rakousku. To ale možná nebude v její situaci aktuální, když už je ve starobním důchodu, že? Potom zbývá pro vstup do veřejného systému zdravotního pojištění jedině možnost pojistit ji jako nezaopatřeného člena Vaší rodiny. V tom, aby byla považována za ekonomicky neaktivní a na Vás závislou, ale brání fakt, že pobírá důchod. Teoreticky by se tedy mohla vzdát svého důchodu, jak Vám řekli v rakouských pojišťovnách, a potom by bylo možné navázat ji pojištěním na Vás. (Zde by bylo potřeba si vyjasnit, jestli budete zaměstnaná přímo u rakouské firmy nebo jestli zůstanete zaměstnaná v ČR a do Rakouska Vás bude zaměstnavatel pouze vysílat jako "přeshraniční pracovnici". Podle toho by se zvolil správný formulář a postup pro Vaši registraci k rakouské pojišťovně.) Osobně ale pochybuji, že vzdát se důchodu je vhodné řešení. Rozhodnutí ovšem pochopitelně záleží na Vás.
Dále je zde pořád také možnost komerčního pojištění, kterou jste zmiňovala.
Jestli bude Vaše maminka zdravotně pojištěna v rakouském veřejném systému musíte ji tady v ČR odhlásit. Pokud bude pojištěna komerčně, a to déle než 6 měsíců, můžete ji tu odhlásit také, aby nemusela platit své zdravotní pojištění anebo jí nevznikl dluh.
Zní to všechno hodně složitě, ale to hlavně proto, že nemám dostatek informací, a proto Vám píšu všechny varianty. Nejlepší by bylo, kdybyste se poradily přímo na Vaší pobočce české zdravotní pojišťovny, s konkrétními údaji Vaší maminky.
Co se týká podmínek rakouského pojištění, můžete se zkusit obrátit na rakouské poradny pro cizince, např.:
Caritas Wien www.caritas-wien.at/hilfe-einrichtungen/asylmigrationintegration
Integrationshaus www.integrationshaus.at/en/kontakt
Přeji Vám hodně zdaru při vyřizování pojištění a spokojené přestěhování do Rakouska.
Kdybyste se potřebovaly poradit dále, můžete mi napsat na níže uvedený e-mail.
Za SIMI o.s., s pozdravem
Sylva Hampalová
hampalova@refug.cz
www.migrace.com