dobry den manzelje obcanem PL v CR ma trvaly pobyt22let a odpracovano v CR 22LET vPolsku ma tez odpracovano23 let manzelovi je nyni 62let a chtel by zazadat o predcasny duchod muzete poradit

01.07.2013 13:50: Sdružení pro integraci a migraci
Dobrý den,
děkujeme Vám za dotaz. Věk pro odchod Vašeho muže do důchodu je 62 let a 8 nebo 10 měsíců (záleží, jestli se narodil v roce 1951 nebo 1952). Poměrně brzy tedy bude moci žádat o běžný starobní důchod. Pokud ale přece jen chce požádat o předčasný starobnídůchod, určitě může. Musí jen počítat s tím, že už na trvalo bude mít důchod o něco nižší než by měl, kdyby šel až do řádného důchodu. (Rozdíl bude v řádu stokorun až tisícikorun). Pro posouzení nároku na důchod se mu bude sčítat doba pojištění v ČR a v Polsku. Píšete, že má odpracováno celkem 45 let, což je dostatečně dlouhá doba pojištění. Každá z obou zemí Vašemu manželovi bude vyplácet poměrnou část důchodu za ty roky, které tam odpracoval. Požádat o důchod může na České správě sociálního zabezpečení, osobně na pobočce podle adresy jeho trvalého pobytu: http://www.cssz.cz/cz/kontakty Tam mu pomohou vyřídit i žádost o polský důchod, kterou zprostředkují obdobné instituci v Polsku. Co se týče podmínek čerpání polského důchodu, pokud máte nějaké otázky, doporučuji obrátit se přímo na ZUS – Zaklad Ubezpieczeń Spolecznych, ul. Czerniakowska 16 PL - 00-701 Warszawa, webové stránky: www.zus.pl
Přeji úspěšné vyřízení záležitosti s důchodem a ať se Vám i manželovi daří.
Za SIMI o.s. s pozdravem
Mgr. Sylva Hampalová
hampalova@refug.cz
www.migrace.com