Zila jsem se svojim manzel v Cesku az do roku 1984. Muj manzel se narodil 1953. Odstehovali jsme se do Kanady. Muj manzel tady zemrel v roce 2007. Muj manzel pracoval od 15 let v Ceske Republice a take tam byl na vojne 2 roky. V Kanade pak pracoval az do smrti. Mam narok na nejakou ceskou davku vdovskeho duchodu? Sally

01.07.2013 14:32: Sdružení pro integraci a migraci
Dobrý den,
děkuji za Váš dotaz. Oceňuji, že aktivně zjišťujete všechny své možnosti a nároky.
ČR a Kanada spolu mají uzavřenou smlouvu, díky které se sčítají doby pojištění v obou zemích. Každý z obou států potom vyplatí poměrnou část důchodu za roky, kdy člověk odváděl pojistné do jeho státní pokladny. Když píšete, že Váš manžel od 80.let až do své smrti pracoval, pravděpodobně je tím splněna hlavní podmínka pro Váš nárok na český vdovský důchod, tedy odpracovaných aspoň 10 z posledních 20 let jeho života (je přitom jedno ve které z obou zemí). Potíž možná bude v tom, že vdovský důchod se vyplácí pouze 1 rok po úmrtí manžela. Žádat jde 5 let nazpátek. Vzhledem k tomu, že Váš muž zemřel v roce 2007, pravděpodobně tedy již uplynula doba, kdy jste mohla žádat o zpětnou výplatu vdovského důchodu. (Nebo byste ještě část toho jednoho roku stihla? Pokud zemřel až koncem roku 2007, tak možná ano.) Existuje také několik výjimek, kdy Vám může být vdovský důchod vyplácen déle než 1 rok - na příklad pokud pečujete o děti do 18 let nebo o studující do 26 let anebo pokud jste vy sama invalidní. Podrobně tyto výjimky najdete vyjmenované tady: http://www.mpsv.cz/cs/620 Jestli nějakou takovou podmínku splňujete nebo jste splňovala, můžete požádat o vyplacení důchodu 5 let zpětně. Obrátit se musíte na příslušnou instituci, která v Kanadě vyplácí důchody, anebo na Ministerstvo pro rozvoj lidských zdrojů, Divize mezinárodních operací, oddělení programů zajištění příjmů, Ottawa, Ontario, K1A 0L4.
Když budete mít doplňující otázky, neváhejte mi napsat na níže uvedený e-mail. (Můžete anglicky.)
Přeji vše dobré a zdravím do Kanady.
Sylva Hampalová
SIMI o.s.
hampalova@refug.cz
www.migrace.com
26.06.2013 13:52: Šrůtková Jitka, Bc.
Dobrý den,
děkujeme za důvěru se kterou se obracíte na naši poradnu se svým dotazem. Bohužel se nám nepodařilo zajistit redaktora pro Váš dotaz.
Pro lepší orientaci, kam se obrátit pro doporučuji navštívit příslušný úřad práce, kde by Vám měli podat potřebné informace případně Vás odkázat na jiné odborníky z této oblasti.
Odpověď na Váš dotaz se budeme snažit zajistit do 21 dní. Pokud se to však nepodaří, není v našich silách odpověď zajistit.
Mějte krásný den!
Bc. Šrůtková Jitka
sociální pracovník