SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ
TĚLESNÉ POSTIŽENÍ
MENTÁLNÍ POSTIŽENÍ
DROGY A ZÁVISLOSTI
OBČANSKÉ PORADENSTVÍ
DUCHOVNÍ PORADENSTVÍ
PSYCHOL.PORADENSTVÍ
MENŠINY A CIZINCI
ZAMĚSTNANOST

Naši partneři

Zpěvačka Pavlína Matiová v projektu Romský mentor: Ukazujeme dětem cestu

InternetPoradna, 22. 03. 2013 10:41

Vystudovala mezinárodní konzervatoř, zpívala s Idou Kelarovou, nahrála duet s Marcelou Březinovou, působila v kapele Yvetty Blanarovičové. Zvítězila v soutěži Pop Star, v jednom z ročníků soutěže Československo má talent se dostala až do semifinále, hraje v muzikálu. Je první romskou zpěvačkou, která vystoupila v Rudolfinu – zazpívala sólový sopránový part v Requiem za Osvětim.

V rámci projektu Romský mentor pracuje teprve čtyřiadvacetiletá zpěvačka Pavlína Matiová s dětmi na základní škole ve Slaném.

Poznávat i tvořit
Romský mentor je mezinárodní projekt, který úspěšně probíhá zároveň v Bulharsku, Maďarsku, Makedonii a na Slovensku. Do České republiky ho přinesla organizace Open Society Foudnations (OSF) a od roku 2011 ho realizuje občanské sdružení ROMEA.

Jeho hlavní cílem je přispět k integraci znevýhodněných dětí prostřednictvím realizace volnočasových aktivit z oblasti umění a kultury na školách.

Pavlína Matiová je „mentorkou“ již druhým rokem. V prvním ročníku se kromě zpěvu věnovala s dětmi i tanečním a dramatickým dovednostem – na závěrečném vystoupení v Praze tak téměř profesionálně předvedly příběh O Julině a Markovi.

Právě úspěšný romský umělec – profesionál – je stěžejním bodem projektu. Jako „romský mentor“ se pravidelně setkává se skupinou dětí a podle svého profesního zaměření pro ně ve spolupráci s pedagogem sestavuje program. Díky němu se děti seznamují s konkrétní činností a jejími širšími kontexty, ale hlavně samy také vymýšlejí a tvoří. Pedagogickou podporou a součástí „mentorského“ týmu je ve Slaném Zlata Pokutová.

Další posilou letošního roku je Jitka Matiová – mladší sestra Pavlíny. I ona studuje konzervatoř a pomáhá tak Pavlíně s dětmi ve Slaném.

Úspěšným vzorem k integraci
„Kromě rozvoje dovedností si však děti osvojují i skupinovou spolupráci a sociální kompetence, pozitivní vzor úspěšné romské osobnosti je pak motivuje k rozvíjení představ o své vlastní budoucnosti a snaze o vlastní úspěšnou dráhu,“ přibližuje koordinátora projektu Iva Hlaváčková.

Přestože několik dětí z Pavlíniny skupiny má skutečně nepřehlédnutelný talent, nikdo nikoho nenutí, aby se věnoval hlavně zpěvu. Díky mentorům mají děti a mládež možnost poznat romskou osobnost, která je úspěšná v oboru, který si sama vybrala. Je na nich samotných, jakou cestou se vydají – projekt Romský mentor jim ukazuje, že to jde – že pro každého existuje cesta.

Účast v projektu je však otevřená všem dětem, a tak v neposlední řadě přispívá k vzájemnému poznávání kultury romských a neromských dětí, zvyšuje vzájemnou toleranci a napomáhá integraci ve škole.

Více informací o projektu naleznete na stránkách sdružení ROMEA nebo na Facebooku.


tisková verze článku


Přidejte komentář:

přezdívka:
e-mail:
Pro ověření prosím vepište do políčka následující číslo číslicemi.
Příklad: stojedenáct = 111.
slovy: šestset sedmdesát sedm
číslicemi:
 


Server InternetPoradna provozuje občanské sdružení InternetPoradna.cz.
ISSN 1801-5190 © InternetPoradna.cz, 2001-2013.
Licence Creative Commons
InternetPoradna.cz, jejímž autorem je InternetPoradna.cz, podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Nevyužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported .