Dobrý den, mám 2,5letou holčičku, které byl diagnostikován Sotosuv syndrom. Přišlo se na to při genetice, jelikož si prošla jako novorozeně onkologickou léčbou.Nemluvi,používá cca 20slov.Rozumi,když po ni něco chci.Je velice hyperaktivní a hodne vzdorovita až vztekla,někdy kope nohama,rukama,občas i kousne. Chtela bych se zeptat,jestli se ta její vzdorovitost zlepší. Nebo jak k ní mám přistupovat. Děkuji Monika

05.11.2019 12:18: Rychlá Kateřina, Mgr.
Dobrý den,
děkujeme za důvěru, odborníka, který by se věnoval problematice Sotosova syndromu, ale bohužel v týmu v současné době nemáme.
Nicméně dle dostupných informací jsou děti se Sotosovým syndromem běžně sledovány týmem odborníků jako je neurolog, genetik, kardiolog, nefrolog, endokrinolog, ale právě například také psycholog.
Vzhledem k tomu, že potřebujete poradit, jak se postavit k dceřině současnému chování, doporučuji Vám právě pravidelnou spolupráci s psychologem zahájit. Jednak tím nebudete na neznámé či nečekané situace sama a jednak právě psycholog může možné kroky ve výchově doporučit přímo "na míru" na základě jejího stavu, potřeb a možností.
Obecně však mohu říci, že i vzhledem k tomu, že říkáte, že rozumí, když po ní něco chcete, je na místě jí přiměřeným způsobem dát najevo, jaké chování nechcete, že Vás něco bolí apod. Je však třeba, abyste na takové situace reagovala, pokud se budou opakovat, vždy stejným způsobem, aby Váš postoj byl pro ni jasný.
S podobnými situacemi ve výchově bojuje řada maminek a není špatně si v nich říct o podporu. Pokud byste cítila, že Vám to pomůže, najděte někoho, s kým si můžete promluvit, ale i se třeba poradit. Určitě je fajn, pokud někoho takového máte, případně se ale nebojte obrátit také na psychologa.
I Vy sama pro sebe budete potřebovat hodně sil, budete se proto potřebovat starat i o sebe a svoji podporu a pohodu.
Mgr. Kateřina Rychlá
psycholožka služeb iPoradna a Poradna
z.s. InternetPoradna.cz