Mám asi problém s alkoholem, nepiju přes den, ale každý večer piju. Někdy 4 piva, někdy 5, někdy lahev vína. A bývá mi to málo. Občas si ,,natajňačku,, dám i nějaký ten tvrdý alkohol. Mám problém s usínáním a alkohol mi usnout pomáhá. Ale ta rána jsou velmi krušná. Každý den si říkám, že to večer zkusím bez pití, ale nejde to. Pokaždé to odložím na další den. Mám už pocit, že je mi stejně blbě s alkoholem jako bez alkoholu. Piju vážně jen večer, ale zato každý večer. Ze strachu, že nebudu moct usnout. Je to začarovaný kruh. Bez mého usínáčka mám pocit knedlíku v krku, buší mi srdce jako o závod... Jsem na mateřské s dvouletou dcerou a takhle se to se mnou táhne už skoro rok. Bojím se svěřit partnerovi. Nesnáším se.

07.08.2019 16:25: Renadi o.p.s.
Dobrý den, Soňo,
ve svém dotazu píšete, že máte problém s alkoholem, který pijete každý večer. Většinou pijete pivo nebo víno a někdy si k tomu tajně dáte i tvrdý alkohol. Trvá to už zhruba rok, tedy polovinu času, kterou jste s dcerou na mateřské. Píšete, že alkohol Vám pomáhá s usínáním, a když si ho nedáte, tak máte knedlík v krku, buší Vám hodně srdce a objevuje se strach, že nebudete moct usnout. Dokážu si představit, že Vám hlavou běží i velmi nepříjemné myšlenky a představy, které Vás nakonec vždy přimějí se znovu napít. Mluvíte o tom jako o točení se v začarovaném kruhu, ze kterého se Vám nedaří uniknout ani ho zastavit. To všechno zní hrozně náročně, proto bych Vás chtěla ocenit za to, že jste se rozhodla nám napsat.
Z toho, co píšete, je patrné, že nad svým problémem dost přemýšlíte a že se i snažíte s tím něco dělat, ale to se Vám zatím nedaří. U lidí, kteří se potýkají se závislosti na alkoholu, je cesta k získání kontroly a nebo k abstinenci velmi náročná. Takže to, že jste se rozhodla s tím něco dělat a že se každý den znovu a znovu snažíte získat kontrolu, není něco, za co byste se měla nesnášet. Právě naopak.
V situacích, jako je ta Vaše, je dobré, aby měl člověk u sebe někoho, kdo ho podpoří. Vy píšete, že se bojíte svěřit partnerovi. Vzhledem k tomu, že může existovat spousta důvodů, proč se toho obáváte, nebudu Vás přesvědčovat, abyste to přeci jen zkusila. Zkuste si promyslet, zda máte ve svém okolí někoho, komu se můžete s problémem svěřit, koho můžete poprosit o pomoc a nebo s kým můžete plánovat konkrétní kroky k tomu, aby se Vám udělalo lépe. Možná někoho takového máte třeba v rodině nebo mezi přáteli. Samozřejmě se může stát, že Vás v této době nikdo takový nenapadá. I v takovém případě věřím, že je možné úspěšně problém s alkoholem zvládnout.
V situacích, jako je ta Vaše, je dobré se poradit se zkušeným odborníkem, který se zaměřuje na škodlivé užívání alkoholu. Ve Vašem okolí by to mohla být například organizace Laxus, která funguje bezplatně (https://www.laxus.cz/centra/ambulantni-centrum-pardubice/). Další organizace si můžete podle přesného místa bydliště vyhledat na mapě pomoci: https://www.drogy-info.cz/mapa-pomoci/. Pokud je Vaše pití alkoholu tak úzce spojené s nespavostí, bylo by dobré celou situaci probrat s lékařem, nejlépe pak s psychiatrem, který Vám může pomoci dostat nespavost a vše co s tím souvisí pod kontrolu.
Nebojte si říct o pomoc. Existuje spousta organizací a odborníků, kteří se na problémové užívání alkoholu zaměřují a mohou Vám pomoci.
Přeji Vám odvahu a mnoho sil na Vaší cestě!
Gabriela Bartošová
Renadi o.p.s.